PSICOLOGIA

Autocontrol per a nens amb la tècnica de la tortuga

Reaccionar amb calma és qüestió d'aprenentatge i ajuda per part dels pares

8358796 l

8358796 l

2
Es llegeix en minuts
Ángel Rull

Els nens, especialment quan encara són petits, no tenen sempre el control necessari per controlar i gestionar els seus impulsos. Es deixen portar més per les seves necessitats primàries, buscant allò que més els satisfà. No obstant, són els pares els que han d’intervenir en un primer moment i han de començar a ensenyar-los a controlar-los i canalitzar-los d’una forma positiva.

La tècnica de la tortuga es presenta com la manera d’ensenyar autocontrol als més petits. S’utilitza normalment en hiperactivitat, però és aplicable a qualsevol nen pels beneficis que comporta i la facilitat en el seu aprenentatge.

Beneficis de la tècnica

La tècnica de la tortuga ens permet ensenyar els nostres fills a ser més conscients d’ells mateixos i de com les seves emocions interfereixen en el que fan i com ho fan. D’aquesta manera, no només aprenen una manera de guanyar autocontrol, sinó que hi ha diversos beneficis extra que li serviran en el seu creixement emocional.

¿Quins beneficis té la tècnica de la tortuga?

  • Més coneixement emocional i millora en la seva gestió.
  • Tendència a veure millor els errors comesos i que es puguin solucionar de manera proactiva.
  • Més assertivitat.
  • Millora en l’autoconcepte i l’autoestima.

Tècnica de la tortuga

Quan tradicionalment s’ha intentat controlar la conducta hiperactiva dels nens s’ha fet a través d’estímuls externs, ja que es creia que no es podia ensenyar el nen a ser responsable del que feia. No obstant, la tècnica de la tortuga utilitza l’autocontrol per gestionar el control d’impulsos, posant el focus en la responsabilitat personal dels més petits.

¿En què consisteix la tècnica i com podem ensenyar-los-la als nostres fills?

Pas 1

Ensenyem al nen que cada vegada que senti un impuls o una emoció agressiva, s’ha d’encongir i ficar el cap entre els braços, com si fos una tortuga dins de la closca.

Pas 2

Mitjançant el pas anterior, el nen ha sigut capaç d’anar aprenent a anticipar comportaments que no el beneficien. A més, ha après a fer l’actitud de la tortuga.

Una vegada això està consolidat, ha de relaxar els músculs. Ho farà a través de la tensió-distensió dels músculs mentre manté l’actitud de la tortuga. A mesura que el seu cos es relaxi, també ho faran les seves emocions.

Gràcies a aquest pas tan important, a través de la relaxació aconsegueix calmar-se i poder posar en focus en el que ha de fer després, des de la serenitat i l’atenció.

Pas 3

És el moment de poder solucionar el conflicte. El nen encara no abandona l’actitud de la tortuga, però comença ja a buscar la millor solució per al problema. Aprèn a buscar solucions des de la calma. Aquest punt comporta més pràctica que els passos anteriors, i és l’adult el que ha d’orientar sobre aquestes solucions, almenys al principi.

Pas 4

És el moment d’abandonar l’actitud de la tortuga, una vegada està relaxat i té clar les mesures que prendrà per gestionar el problema. Una vegada que ja no està en l’esmentada posició, posa en pràctica els passos que ha pensat i que l’ajudaran en la resolució del conflicte.

Notícies relacionades

Aquesta tècnica ajuda els nens a adquirir coneixement sobre les emocions que senten i com utilitzar-les de manera efectiva. Genera unes tècniques de relaxació que ajudaran a baixar el nivell d’activació mitjà del nen i l’orientarà a tenir una visió més clara dels problemes. El benefici més gran és que els més petits aprenen a controlar les seves conductes negatives i trobar solucions, sempre amb l’ajuda inicial dels pares.

Ángel Rull, psicòleg.

Temes:

Psicologia Fills