Sanament
Cine y salud mental
Marta Lopera, investigadora de la UOC: “El buen terror no explota la locura, la convierte en experiencia humana”
Del “boig assassí” als relats sobre trauma i culpa, l’audiovisual de terror viu una transformació que converteix el patiment psicològic en una experiència humana i social.
El Festival de Sitges ja ha tancat portes, però el ressò de les seves històries continua volant pels nostres caps just quan s’acosta Halloween. La por, la bogeria i el misteri tornen a ocupar pantalles, aparadors i xarxes. En aquest context, el vincle entre salut mental i horror continua ben viu; escape rooms ambientats en antics manicomis encara triomfen com a experiència de lleure. Una prova més que, malgrat els avenços en sensibilitat social, el vincle entre salut mental i horror continua ben viu. El problema és com es representa: encara avui, el trastorn mental s’utilitza sovint com a metàfora de la monstruositat o com a recurs per generar tensió.
Però alguna cosa està canviant. Tant al cinema com a les sèries de terror, una nova generació de creadors explora el dol, la culpa o la fragilitat emocional amb una mirada més empàtica i introspectiva. Allà on abans hi havia el “boig assassí”, ara hi trobem éssers humans plens de contradiccions.
Del manicomi al trauma
La investigadora Marta Lopera, especialista en representacions de salut mental a la ficció, ho descriu com un canvi de paradigma: “Hem passat de l’antagonista clàssic del boig assassí a personatges que conviuen amb un conflicte psicològic més complex”. Per a ella, el repte és evitar que la narrativa torni a convertir el patiment en un problema individual: “El trastorn mental no és una simptomatologia individualitzada, sinó social. Cal entendre’l dins d’un context”.
Lopera recorda, a més, que el llenguatge audiovisual ha contribuït durant dècades a perpetuar l’estigma: “Les bandes sonores estridents o els plans frenètics han servit per marcar què és ‘normal’ i què és alteritat”. Tot i això, veu una evolució prometedora: “El bon terror no ha d’explotar la salut mental, sinó convertir-la en experiència humana amb matís, responsabilitat i espai per a la cura”.
“El que està boig és el sistema”
Des de la vivència personal, Marta Ondiviela, activista d’Obertament i amant del cinema de terror, parla amb franquesa: “El cinema sempre ha utilitzat el trastorn mental com a motor de la por. Ens ha demonitzat, ens ha fet violents i malvats”. Així i tot, reconeix que comença a veure llum en aquesta foscor: “Pel·lícules com ‘Joker’ o ‘Shutter Island’ conviden a pensar en què passa quan el sistema falla. No és la persona qui és perillosa, és la societat que la fa invisible”.
Pel·lícules com ‘Joker’ o ‘Shutter Island’ conviden a pensar en què passa quan el sistema falla. No és la persona qui és perillosa, és la societat que la fa invisible
Activista de Obertament
Per a Ondiviela, el canvi real arribarà quan els creadors s’assessorin i escoltin les persones amb experiència viscuda: “El cinema pot mostrar la cura, no només el símptoma”. I tanca amb una frase que sembla resumir tota la discussió: “No vull semblar una anarcosindicalista, però el que està boig és el sistema, no les persones”.
El festival com a mirall del canvi
El director del Festival de Sitges, Ángel Sala, ha vist passar milers de pel·lícules, i reconeix que la manera d’abordar la ment ha canviat radicalment: “Ara hi ha moltes històries que parlen del dolor i del trauma des d’una perspectiva respectuosa”. Tot i que remarca que el festival “no té l’obligació d’educar”, defensa el seu paper com a espai de debat i reflexió: “Podem ajudar el públic a mirar les coses des d’una altra perspectiva. Ens encanta llegir el cinema antic des de les claus d’ara”.
Sala veu en “The Babadook” un punt d’inflexió i posa èmfasi en la diversitat de narratives actuals: “Hem passat de pel·lícules d’estereotips a històries que generen una incomoditat positiva. El públic surt tocat, pensant”. I ho resumeix amb una frase que sembla sortida d’un guió: “El patiment sempre es pot explicar amb ensurts i monstres. Tot surt d’allà, en positiu i en negatiu”.
Cap a un terror més conscient
El gènere de terror sent un mirall del nostre inconscient col·lectiu. En les darreres dècades, cinema i sèries han començat a explorar el patiment psicològic amb més matisos i complexitat, i a qüestionar els imaginaris que durant anys van associar la malaltia mental amb la violència o el perill. Sense renunciar a la seva essència provocadora, el terror actual sembla avançar cap a històries més empàtiques i reflexives, on la por ja no només espanta, sinó que també convida a pensar.
Tres mirades per entendre la ment des del terror
Marta Lopera recomana “The Babadook” (Jennifer Kent, 2014). “Una metàfora brillant sobre el dol i la maternitat, que converteix la por en una forma d’acceptació emocional.”
Marta Ondiviela recomana “12 Monkeys” (Terry Gilliam, 1995). “Mostra com la percepció de la bogeria pot ser social i construïda; una mirada dura i suggerent sobre la realitat i el deliri.”
Notícies relacionadesÁngel Sala recomana “If I had legs, I'd kick you” (Mary Bronstein, 2025).
La guanyadora del premi a la millor pel·lícula del Festival de Sitges 2025 retrata una mare desbordada per la malaltia de la seva filla, un matrimoni absent i una vida que s’enfonsa. El títol —una frase que la protagonista repeteix en teràpia— simbolitza la seva ràbia reprimida i la sensació d’impotència davant la maternitat i el caos. La pel·lícula ha estat aclamada per la seva honestedat i pel retrat cru i emocional de la dona contemporània al límit.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- Hi haurà demanda civil El malson d’un propietari de Barcelona: «El meu inquilí ha aixecat parets i lloga habitacions per dies a turistes»
- La rutina d’exercicis de la Rosalía amb la qual s’atreveix fins i tot amb l’òpera: “Tots els espectacles exigeixen que estigui en plena forma”
- Un empresari espanyol resident a la Xina revela com veuen l’okupació a Àsia: «No els entra al cap, pensen que m’ho invento»
- Cine y salud mental Marta Lopera, investigadora de la UOC: “El buen terror no explota la locura, la convierte en experiencia humana”
- AL BERNABÉU Xabi Alonso confirma que no va parlar a soles amb Vinícius
- BÀSQUET | EUROLLIGA Clyburn completa l’obra d’art de Shengelia a Belgrad
