Anar al contingut

PSICOLOGIA

Augmenta la teva felicitat augmentant els nivells de serotonina

La serotonina està directament unida a la percepció subjectiva de felicitat

Ángel Rull

Augmenta la teva felicitat augmentant els nivells de serotonina

Cervell i cos estan directament units. De la mateixa manera que el nostre cervell és capaç d’actuar sobre el nostre cos –canviant-ne l’estat, activant-nos o inhibint-nos–, també pot passar a la inversa. D’aquesta manera, si canviem certs aspectes externs i actuem sobre el nostre cos, arribarem a interferir en el cervell i aconseguir la segregació d’hormones com la serotonina.

Els nivells de serotonina poden augmentar si sabem com fer-ho.

Serotonina i felicitat

La serotonina és una substància química que produeix el nostre cos i que funciona com a neurotransmissor, enviant senyals per tot el cos. La produeix el cervell i els intestins, es mou per tot el cos i té diverses funcions segons on es localitzi.

¿Quines són les funcions de la serotonina i com influeix en nosaltres?

  • A nivell intestinal, regular el moviment gastrointestinal i reduir la gana al menjar.
  • Regular l’estat d’ànim, l’ansietat o la felicitat, alterant l’estat del cervell. Per això se la coneix també com a hormona de la felicitat.
  • Vasoconstricció davant de ferides perquè redueix el flux de sang.
  • Produir nàusees al menjar una cosa tòxica.
  • Regular la libido i la funció sexual.

Serotonina i depressió

En la depressió influeixen diferents factors, tant externament com internament. Deficiències hormonals o successos traumàtics en la nostra vida poden acabar produint en la persona estats depressius.

En l’actualitat no es pot mesurar els nivells de serotonina en el cervell, però sí en el corrent sanguini. D’aquesta manera s’ha vist com, en persones amb depressió, els nivells de l’esmentada hormona estan per sota de la mitjana. Tot i que no és determinant, la serotonina podria estar directament relacionada amb la depressió. Per això, alguns dels antidepressius que hi ha al mercat actuen sobre aquest neurotransmissor.

Augmenta la teva serotonina

S’ha comprovat com certs factors aliens al nostre cos tenen una repercussió sobre els nivells mitjans de serotonina. D’aquesta manera, modificant petits hàbits, regularem els nivells del neurotransmissor al nostre favor.

Amb els consells següents, aconseguiràs influir sobre la serotonina i augmentar la teva sensació de felicitat.

1. Menja triptòfan

El triptòfan és un aminoàcid present en diferents aliments. Els llegums són rics en triptòfan, tot i que també ho és el pollastre, la llet, les nous, la mel, el tofu, la soja i el cacauet.

2. Redueix l’estrès

Activitats com la meditació o organitzar millor les nostres tasques produeixen una disminució de l’estrès, el qual influeix directament en la producció de serotonina.

3. Aprofita les hores de llum

A l’estiu és especialment fàcil poder beneficiar-se de la llum, tot i que de diverses maneres també ho podem fer en èpoques com l’hivern. Fer passejos al matí, treballar al costat d’una finestra i realitzar activitats a l’aire lliure ens ajudaran a millorar els nivells de serotonina.

4. Activa el teu cos

L’esport té un efecte antidepressiu. Ha sigut demostrat en innombrables ocasions científicament. Dedicar 30-45 minuts d’exercici farà que tinguis més sensacions de felicitat.

5. Cafè al matí

La cafeïna, dins de nivells normals, influeix en l’augment de serotonina en el cervell i, per tant, sobre la seva activació. És especialment efectiu al matí.

6. Regula les hores de son

Entre 7 i 9 hores dormint són les que necessita cada persona per poder descansar. La falta de son o el seu excés tenen efectes negatius sobre el neurotransmissor i, a més, augmenta la tristesa o la irritabilitat.

L’hormona del bon humor no només influeix sobre la nostra felicitat, sinó sobre més funcions del nostre cos. Millorar la seva segregació amb aquestes claus farà que millorem la nostra vida i aconseguim un estat òptim de benestar.

Ángel Rull, psicòleg.

Temes: Depressió