FACILITAR EL DISTANCIAMENT

Les ciutats demanen afavorir l'ús de la bici per tornar a la normalitat de manera «ordenada i aïllada»

La Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, que inclou més de 120 ajuntaments, insta les administracions a elaborar un pla de xoc per impulsar el seu ús

Des de l'organització, han elaborat una llista de 12 mesures per promoure el transport individual després de la pandèmia per «facilitar el distanciament físic»

zentauroepp47618027 bicing190403182558

zentauroepp47618027 bicing190403182558

2
Es llegeix en minuts
EuropaPress

La Xarxa de Ciutats per la Bicicleta (RCxB), associació integrada per 123 socis que representen més de 500 municipis espanyols, ha instat les administracions a afavorir la mobilitat en mitjans individuals com la bicicleta durant i després de la pandèmia de coronavirus, ja que «permetrà un retorn a l’activitat de la forma més ordenada i aïllada possible».

«Davant d’aquesta situació, s’ha de treballar des d’ara mateix per garantir una mobilitat segura, tant en el transport públic com en l’individual, impulsant sobretot la mobilitat activa per transformar el sedentarisme del confinament en nous hàbits més saludables», ha assenyalat l’RCxB aquesta setmana després de reunir-se la junta directiva per acordar un paquet de 12 accions sobre com facilitar l’ús de la bicicleta en la situació actual.

En primer lloc, demanen impulsar l’ampliació urgent i de baix cost de les xarxes ciclistes urbanes i de connexió amb els municipis veïns, amb l’objectiu de crear espais segurs de circulació i facilitar el distanciament físic sense afectar l’espai per als vianants, amb ajuts específics de les administracions supramunicipals.

Més estacionament segur

També reclamen reobrir els serveis de bicicleta públics –com ja ha aconseguit el Bicing aquesta setmana– ajustant l’oferta a la demanda, reforçant les mesures de desinfecció i obligant a l’ús de guants, així com establir «mesures de coordinació semafòrica» per evitar l’acumulació de bicicletes i vianants esperant als encreuaments.

Així mateix, exigeixen a les administracions facilitar espais d’aparcament segur per a bicicletes en locals municipals i altres espais de fàcil accés, així com generar aparcaments de bicicleta amb estructures de fàcil instal·lació als centres sanitaris, estacions de ferrocarril i altres espais de concentració de mobilitat, sense afectar l’espai per als vianants.

Des de la Xarxa són partidaris d’abaixar la limitació de la velocitat a 30 km/h en ciutats i de reduir els límits de velocitat de circulació de la xarxa interurbana. A més, han instat la DGT a agilitar l’actualització de la normativa referent a la bicicleta i que s’adapti als nous temps i canvis previstos. 

Esforç de l’Administració local

També sol·liciten al Govern central i a les comunitats autònomes la posada en marxa d’un pla urgent d’ajuda per a la compra de bicicletes elèctriques i mecàniques, i que en els projectes d’impuls de l’economia que es promoguin en els pròxims mesos es contemplin específicament els projectes que afavoreixin la indústria, la comercialització i l’ús de la bici. 

Notícies relacionades

En aquest sentit, insten els governs autonòmics i locals a impulsar d’una forma decidida l’educació viària en l’ús de la bicicleta en escoles i instituts, i el Govern central a nomenar una figura responsable que s’encarregui de coordinar totes aquestes accions des del punt de vista interadministratiu en els pròxims mesos.

Formen part de l’RCxB municipis de tot el territori, entre els quals hi ha l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i diversos municipis de l’àrea de Barcelona, com l’Hospitalet, Esplugues, Terrassa, Gavà, el Prat, Sant Boi, Castelldefels, Sant Cugat o Gavà, entre d’altres, els set últims adherits al sistema de BiciRegistre.