Consell Executiu
Catalunya tindrà un registre únic del càncer i acabarà amb les bases de dades per territoris
El Govern convocarà una consulta pública prèvia a l’elaboració d’un decret
Tots els centres sanitaris, públics i privats, estaran obligats a comunicar cada cas a aquesta gran base de dades
Curada de càncer de mama i d’insuficiència cardíaca a Sant Pau: «No va caldre cap trasplantament»

La portavoz del Govern, Sílvia Paneque, durante la rueda de prensa de este martes. /
Catalunya tindrà un únic registre del càncer per a tot el territori. Fins ara, té dos registres poblacionals, un a Tarragona i un altre a Girona, mentre que hi ha un tercer a Lleida en fase de consolidació. També hi ha diferents registres hospitalaris, tots gestionats per entitats proveïdores de serveis sanitaris.
«Aquest registre significarà que Catalunya tindrà una única base de dades sobre el càncer a tot el territori, cosa que millorarà el coneixement en xarxa, permetrà un diagnòstic més avançat i s’adoptaran millors decisions», segons ha anunciat aquest dimarts la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, en la roda de premsa posterior al Consell Executiu. La creació d’aquest registre ja era dins del Pla de Salut de Catalunya 2021-2025, aprovat pel Govern anterior a l’actual el 2021.
En fase embrionària
Es tracta d’un projecte encara embrionari: el que el Govern ha anunciat avui és que, pròximament, convocarà una consulta pública prèvia a l’elaboració d’un projecte de decret pel qual es crearà el futur Registre del Càncer de Catalunya. La Conselleria de Salut, que liderarà i portarà a terme aquest projecte, assegura que, de moment, «està en fase de consultes» i que oferirà més informació sobre això més endavant.
Segons Paneque, aquest registre «millorarà l’estratègia de la lluita» contra aquesta malaltia, que és la primera causa de mort entre els homes i la segona en les dones, com ha recordat. Aquesta gran base de dades catalana inclourà, a més, «informació genètica» dels pacients i facilitarà la «integració de 40 anys de dades».
«Informació rellevant»
Notícies relacionadesEls registres descentralitzats amb què ara mateix compta Catalunya són facilitats per la Conselleria de Salut mitjançant el Pla director d’oncologia. És «informació rellevant» sobre la «realitat del càncer», però no obstant «no permeten disposar de la totalitat de la informació sistematitzada perquè no afecten la totalitat del territori». A més, assegura el Govern, tampoc incorporen i posen a disposició de l’Administració sanitària totes les dades clíniques necessàries per optimitzar les polítiques de control de la malaltia i millorar els programes de prevenció, atenció i rehabilitació dels pacients amb càncer.
La creació del Registre de Càncer de Catalunya inclourà dades especialment protegides i comportarà obligacions de comunicació de dades per part de tots els centres sanitaris del territori, tant públics com privats. Per això s’haurà de desenvolupar mitjançant una norma reglamentària amb rang de decret. Aquest decret haurà de regular la configuració del registre, el seu funcionament i la interrelació amb els registres actuals a Catalunya, a Espanya i internacionalment.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"