Símptoma habitual
La pèrdua d’olfacte per Covid es deu a una inflamació neurològica
La pèrdua d’olfacte en casos de pacients infectats pel coronavirus no es deu «a un edema en el nivell de la clivella olfactiva», com es creia fins ara, i sí a una infecció de les neurones sensorials que «provoca una inflamació persistent» del sistema nerviós olfactiu, segons un estudi divulgat aquest dimecres per l’Institut Pasteur.
Aquesta investigació, en la qual col·laboren també els centres francesos CNRS, Inserm i la Universitat de París, refuta així una de les hipòtesis fins ara acceptades sobre la pèrdua de l’olfacte en pacients amb Covid, basada en «un edema transitori al nivell de la clivella olfactiva que impedeix el pas de l’aire que porta les molècules de l’olor a les cèl·lules nervioses olfactives» (i provoca la típica congestió nasal).
No obstant, l’estudi va trobar «una infecció de neurones sensorials» entre els pacients i l’augment de cèl·lules immunitàries a l’òrgan sensorial. Tot això pot constituir «una inflamació persistent de l’epiteli olfactiu i del sistema nerviós olfactiu» que condueix a la pèrdua temporal de l’olfacte.
«Hem constatat que les neurones sensorials resulten infectades pel SARS-CoV-2, així com el nervi olfactiu i els centres nerviosos olfactius al cervell», explica l’investigador Pierre-Marie Lledo, coautor de l’estudi, publicat a la revista ‘Science Translational Medicine’.
Patogen a les cavitats nasals
Notícies relacionadesAquest estudi ha descobert també de manera inesperada que les proves clàssiques nasofaríngies PCR entre els pacients sense olfacte poden fallar en la detecció del virus, perquè el patogen pot «persistir al fons de les cavitats nasals». Per aquesta raó, «es pot considerar una raspallada nasal (una altra tècnica de recollida de mostres) per completar el fregat nasofaringi del test PCR en els pacients que presenten una pèrdua d’olor».
Finalment, l’estudi alerta que «la infecció de les neurones olfactives pot constituir una porta d’entrada al cervell». Així, suggereix realitzar noves investigacions per saber «per quins certs pacients (Covid) desenvolupen manifestacions clíniques d’ordre psicològic, com ara ansietat o depressió, o neurològics, com ara susceptibilitat de desenvolupar una malaltia neurodegenerativa».
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026