L'EVOLUCIÓ DE L'EPIDÈMIA
Les morts per coronavirus a Espanya augmenten gairebé en 1.200 després de l'última revisió de Sanitat
La xifra total s'eleva ara a 28.315, davant les 27.136 que es comptabilitzaven aquest dijous
La dada havia romàs congelada durant dues setmanes a l'espera de verificar les notificacions

zentauroepp53065644 grafcva3925 valencia 08 04 2020 personal del cementerio 200619145604 /
El Ministeri de Sanitat ha dut a terme finalment l’esperada actualització de les xifres de morts per coronavirus. Després d’aquesta revisió, el total acumulat s’eleva fins als 28.315 morts, 1.179 més que els comptabilitzats en el balanç facilitat el dia anterior, segons ha anunciat el director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón.
La dada havia estat pràcticament congelada en 27.136 defuncions durant dues setmanes a l’espera de verificar cas per cas les notificacions realitzades per les comunitats autònomes des que es va canviar el sistema el passat 11 de maig. La major part d’aquestes 1.179 de més correspon a morts esdevinguts en setmanes anteriors que no havien sigut comptabilitzats correctament.
En els últims 14 dies només s’han produït un total de 182 morts, amb una tendència clarament descendent. En els últims set dies s’han produït 40 morts: 9, 6, 8, 7, 5, 3 i 2 en l’última jornada.
Sense voluntat d’ocultació
«Mai hi ha hagut voluntat d’ocultar morts, si no errors, que s’han anat corregint en la mesura que ha anat sent possible», ha advertit Simón.
L’actualització no aclareix, no obstant, tots els dubtes. L’abisme entre els 43.900 morts comptabilitzats pel registre d’excés de mortalitat (Momo) des del passat 4 de març i els 28.315 no es podrà resoldre fins a d’aquí a uns mesos.
No és possible saber de moment si aquestes 15.000 morts de diferència són totes atribuïbles al coronavirus o altres causes, com per exemple, la por d’alguns pacients amb patologies greus a acudir als hospitals durant la pandèmia, segons Simón. A l’estadística de Sanitat no s’inclouen ni els casos sospitosos ni els diagnosticats clínicament, però que no s’han sotmès a la prova PCR.
34 brots
Notícies relacionadesEl ministre de Sanitat, Salvador Illa, ha informat també que des de l’11 de maig a Espanya hi ha hagut 34 brots, dels quals només queden actius 9. Tant els uns com els altres «estan sota control». En els brots han resultat infectades un total de 982 persones. Nou han ocorregut en escorxadors, hi ha hagut casos de temporers que van anar a treballar a França, altres en una empresa amb oficines a Lisboa a la zona on Portugal ha tingut el seu últim brot, en residències, festes, entorns sanitaris i un en una granja de visons a Terol.
En l’actualitat es duen a terme unes 40.000 PCR al dia, el quàdruple que al principi de l’epidèmia, cosa que permet detectar un percentatge molt més alt de casos que llavors, tot i que el nombre de contagis segueix a la baixa. Aquest divendres se n’han reportat 154 a tot Espanya.
- Ciberseguretat Evita ser estafat amb només desactivar aquesta opció del telèfon
- Carla Simón: "La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir, tot i que després va venir la putada de la sida"
- Successos Una pacient psiquiàtrica se suïcida després d’esperar 48 hores a urgències
- Demanda disparada Adeu a les concessions: Catalunya redissenya la futura xarxa de busos públics per connectar el 2028 tots els municipis
- Transport aeri Barcelona és la connexió més afectada per la retallada de 36 rutes de Ryanair
- Servei saturat Els metges d'Urgències de l'Hospital de Terrassa van alertar que la seguretat dels pacients estava "en risc" un mes abans del suïcidi
- Descobriment científic Pacients amb fatiga crònica, després de descobrir-se l'origen genètic de la seva malaltia: "Ens han fet pensar que era psicològic"
- La investigació més gran fins ara Un macroestudi reconeix que la fatiga crònica té origen genètic i obre la porta a nous tractaments
- L'ONZE DE SETEMBRE Les Diades del procés: vuit diferències
- Guerra a Ucraïna Putin amenaça d’atacar tropes occidentals si es despleguen a Ucraïna