Anar al contingut

INFECCIÓ PEL BACTERI LISTÈRIA

La carn de La Mechá comercialitzada com a marca blanca va ser a les botigues fins divendres

El Ministeri de Sanitat denuncia errors en l'etiquetatge

L'actual brot de listeriosi causat per aquesta marca afecta ja 200 persones de diferents parts d'Espanya

El Periódico

La carn de La Mechá comercialitzada com a marca blanca va ser a les botigues fins divendres

La carn de La Mechá que s’havia comercialitzat com a marca blanca per l’empresa Comercial Martínez León està mal etiquetada, segons ha informat la Junta d’Andalusia a l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (Aesan), que depèn del Ministeri de Sanitat. Segons el diari ‘El País’, a més, va ser a les botigues fins divendres, quan va ser retirada dels comerços, molts dels quals van ser avisats per la mateixa distribuïdora.

Així ho constata l’últim informe de l’Agència sobre el brot causat per listèria, que afecta més de 200 persones i ha causat almenys una mort (s’investiga una segona, la d’un malalt terminal amb presència del bacteri), en què precisa que ha tingut coneixement a través de la Junta que es tracta d’un producte comercialitzat “sense cap marca comercial”, cosa que suposa “una important deficiència de comercialització i etiquetatge”.

La Junta ha confirmat que el producte té la mateixa presentació que el comercialitzat per Magrudis SL, però cap marca apareix a l’etiquetatge i només es fa referència a la informació nutricional, segons l’Aesan. Magrudis SL és l’empresa que explota la marca La Mechá i, segons informa el diari ‘El País’, l’amo d’aquesta, José Antonio Marín Ponce, va utilitzar el seu fill, Sandro Marín Rodríguez, com a testaferro després de deixar tres empreses amb deutes en només dues dècades.

Per a Sanitat, aquest fet és “una gravíssima deficiència de comercialització amb un etiquetatge incorrecte, que de cap manera permetria ser comercialitzat, i a l’usuari o consumidor final que l’adquireix vincular-lo amb el producte de Magrudis associat al brot, fins i tot sent el mateix producte que l’objecte de l’alerta que es va activar el dia 16 d’agost”.

En la situació actual del brot, aquesta deficiència té una “molt especial transcendència per a la salut”, per als tècnics del Ministeri, i pot entendre’s que es tracta d’una praxi “no ajustada a norma” al vendre al consumidor final un producte destinat a canals professionals, cosa que propicia un “risc innegable per a la salut”.

Altres empreses

Les autoritats sanitàries andaluses també han informat el Ministeri que han contactat amb les empreses destinatàries d’aquests productes, que s’han immobilitzat per evitar que es comercialitzi el que és “un producte amb greu risc per als consumidors”.

En vista d’aquesta situació, l’Aesan insisteix en la importància d’adquirir únicament productes correctament etiquetats en què es pugui conèixer qui és el responsable de la seva posada al mercat.

En el cas de productes carnis destinats al consumidor final, recorda que és necessari que l’etiquetatge contingui una marca oval en què s’inclogui el número de registre sanitari de l’establiment responsable.

Aquest divendres, la investigació per listèria s’ha ampliat a uns altres dotze productes de Magrudis, així com a la partida de carn que va distribuir Comercial Martínez León, que després la va comercialitzar com a marca blanca.

A més, l’Aesan va ampliar l’alerta pel brot, és a dir la vigilància i atenció, sobre uns altres 12 productes de la marca La Mechá, i ja en van 17.

Temes: Listeriosi