29 febr 2020

Anar al contingut

PROBLEMES PER DORMIR

Consells per agafar el son malgrat la calor de l'estiu

Un sopar lleuger i una dutxa d'aigua tèbia ajuden a combatre l'insomni

Els catalans que resideixen en ciutats costaneres experimenten més dificultats que els de l'interior

Beatriz Pérez

Consells per agafar el son malgrat la calor de l'estiu

Si vostè té normalment problemes per dormir, és molt possible que aquests s’incrementin a l’estiu. Està científicament demostrat que, durant el període estival, les dificultats per agafar el son augmenten a causa de la calor. I a la costa, més.

"Hem de tenir en compte on som. Les persones que viuen a la costa, a prop del mar, passen més calor durant la nit que durant el dia. És el contrari del que cosa passa a les zones de l’interior, on es poden experimentar temperatures diürnes molt altes que no obstant baixen al final del dia", assenyala el doctor Miquel Àngel Félez, responsable de la Unitat del Son de l’Hospital del Mar de Barcelona.

Les temperatures a les zones d’interior baixen a la nit molt més que en les situades a prop del mar

Així doncs, segons aquest expert, la gent de l’interior pot "dormir molt bé" durant la nit, perquè les temperatures arriben a baixar fins als 12 graus centígrads. "Però a la costa és difícil que se situïn per sota dels 18. Per això molta gent a Catalunya té problemes per dormir a la nit: les grans ciutats catalanes són a la costa o al costat de la costa", afegeix Félez.

Amb tot, les persones s’"adapten" als nous horaris d’estiu. Com les temperatures tarden a baixar, la gent retarda els seus horaris: sopa més tard i se’n va a adormir també més tard, a la recerca d’atmosferes més fresques. "Si hi ha vacances, no passa res. El problema el tenen els qui continuen treballant i han d’aixecar-se al matí igual que a l’hivern", explica el metge. Insomni durant la nit, cansament durant el dia.

Recomanacions

El doctor Félez ofereix un seguit de consells per poder combatre l’insomni a l’estiu. "Els mètodes més clàssics són un sopar lleuger, fred i no molt consistent. Si fa molta calor, una dutxa d’aigua tèbia –no freda, ja que aquesta contreu els vasos sanguinis–, a uns 30 o 35 graus". A més, és convenient que passin, com a mínim, 90 minuts entre el sopar i el moment d’anar-se’n a dormir. I existeixen, a més, altres "mètodes mecànics", com l’aire condicionat o un ventilador davant la finestra.

"És important mantenir l’habitació on dormim com més fresca millor. Si hi toca el sol a la tarda, hem de baixar les persianes", explica. Si és possible, és millor dormir a la planta baixa o subterrània de la casa. I utilitzar pijames lleugers però absorbents.

Les consultes en les unitats del son dels hospitals augmenten a l’estiu

Els estius són cada vegada més calorosos i, tot i que segons Félez "la gent s’ha anat adaptant", l’increment en la venda i instal·lació d’aires condicionats té relació amb aquesta realitat. Tot i així, l’aire condicionat és car, sorollós, gasta molta energia i resseca les mucoses al baixar el grau d’humitat de l’atmosfera. Just el contrari del ventilador.

Aquest expert assegura que a l’estiu augmenten les consultes a la Unitat del Son de la qual ell és responsable. "Tractem moltes apnees del son i les persones que dormen amb una màscara de plàstic connectada al nas i boca, a causa de la calor, tenen molts problemes per dormir. Nosaltres intentem que continuïn amb el seu tractament perquè aquesta malaltia la pateixen tot l’any", conclou.