En memòria de les víctimes de l’Holocaust
Sabadell organitza un itinerari pels últims domicilis on van viure alguns deportats als camps nazis
Es recorreran set llambordes posades en homenatge a les víctimes

Un recorregut pels últims domicilis on van viure alguns sabadellencs deportats als camps nazis durant la Segona Guerra Mundial és una de les activitats que el Museu d’Història de Sabadell (Vallès Occidental) ha organitzat en memòria de les víctimes de l’Holocaust, aquest dissabte a les 11 h.
‘Les stolpersteine a Sabadell’ consisteix en un itinerari guiat amb l’objectiu d’entendre el context històric d’aquella època, així com seguir els recorreguts personals de les víctimes de la deportació i conèixer diversos aspectes de les seves biografies preservats per les seves famílies.
En total es recorreran set llambordes posades en homenatge dels deportats assassinats: Joan Capellas Fages, Manuel Mullor Català, Antonio Hilario Planellas, Emili Ferrando Rosell, Rafael Monllor Belenguer, Josep Amorós Maestre i Pedro Monter Ferris.
Les llambordes ‘stolpersteine’
Les ‘stolpersteine’, «pedres que fan ensopegar» en alemany, són llambordes creades per l’artista germànic Gunter Demnig que s’han convertit en un reconeixement simbòlic internacional a les víctimes de l’Holocaust nazi.
Aquestes peces quadrades, fetes de formigó i recobertes d’un full de llautó, tenen gravades les dades de la persona deportada, i es col·loquen al paviment de davant les cases. Cada llamborda és única i es realitza de manera artesanal, com a gest de respecte i d’humanitat que vol contrastar amb l’extermini massiu que va practicar el règim nazi.
Actualment, a Sabadell hi ha documentats 63 deportats als camps nazis entre els anys 1940-1945, dels quals 40 van morir i 23 van sobreviure.
Activitat gratuïta
Notícies relacionadesL’activitat és gratuïta i s’emmarca en els actes organitzats per commemorar el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust. Per participar-hi, és necessari inscriure-s’hi, ja que les places són limitades.
Més notícies de Sabadell a l’edició local d’EL PERIÓDICO
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe