L’Agència Tributària augmentarà plantilla en 500 persones a l’any

L’organisme fiscal passarà de tenir 27.300 efectius a 29.300 el 2027, segons indica el seu pla estratègic / Persegueix situar el nombre d’empleats al nivell dels països de l’OCDE

L’Agència Tributària augmentarà plantilla en 500 persones a l’any

agustí sala

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Agència Tributària guanyarà múscul en els pròxims anys al passar d’una plantilla actual pròxima a 27.300 efectius a 29.300 el 2027, segons preveu el pla estratègic d’aquest organisme per al període 2024-2027. L’objectiu d’aquest increment de personal, a raó d’una mitjana de 500 persones a l’any, és reforçar essencialment l’àrea d’informàtica tributària, segons estableixen els plans d’aquest organisme públic. En el període inclòs en el pla està prevista la incorporació de 8.721 persones, a raó d’una mitjana anual de 2.180; per tal de pal·liar l’increment de jubilacions i altres baixes que, en aquell període seran 6.639, a raó de 1.660 d’anuals. Això dona un increment net de plantilla de 2.082 persones en aquests quatre anys.

Amb les previsions de contractació se superaran, en cas de complir-se, o igualaran les existents en les administracions tributàries de l’entorn de l’OCDE, que agrupa els països més industrialitzats del món. Del personal total amb què compta en l’actualitat l’Agència, 25.127 són funcionaris i 2.167 més personal laboral. Segons els plans, d’aquí a quatre anys, seran 27.530 funcionaris i 1.846 personal laboral.

Més tecnologia

La necessitat de més personal vinculat a la informàtica està lligat al creixement dels projectes gestionats en un entorn tecnològic cada vegada més complex. Això ha forçat a incrementar l’assistència externa per a aquestes tasques. Del total de persones que presten els seus serveis al Departament d’Informàtica Tributària, el personal d’assistència externa ha passat de representar un 38,9% el 2010 a un 52,5% el 2023. Això, segons el pla estratègic, "aconsella reforçar el personal propi per tal de reduir el risc d’una excessiva dependència de l’assistència externa".

L’organisme assenyala que aquests plans estan d’acord amb "el camí ja iniciat en l’anterior pla estratègic 2020-2023". L’objectiu, afegeix, és "recuperar la dimensió de la plantilla anterior a l’aplicació de les mesures de restricció de l’ocupació pública iniciades en el període 2009-2010, que va suposar la reducció d’aquella des dels prop de 28.000 efectius de l’any 2008, fins a caure per sota dels 25.000 efectius el 2018".

Modernització

Una altra de les metes és poder emprendre les reformes encaminades "a la modernització de l’Agència Tributària" i situar la plantilla "en dimensions similars a les de les administracions tributàries de l’entorn de l’OCDE". El nombre de subjectes passius d’IVA a gestionar per cada empleat de l’Agència Tributària el 2017 era de 136,8, davant una xifra de 114,9 subjectes passius per empleat que de mitjana corresponia a un conjunt de 49 països d’economies industrialitzades (els 28 països de la Unió Europea, excepte Malta, més Austràlia, Canadà, Xile, Islàndia, Nova Zelanda, Noruega, Suïssa, Argentina, Xina, Colòmbia, Costa Rica, Geòrgia, Indonèsia, Israel, Corea, Mèxic, Marroc, Singapur, Tailàndia, Japó, Perú i Turquia). Això suposava un diferencial del 19% que, aplicat al personal que tenia l’Agència Tributària a l’exercici el 2017, "resulta que la plantilla s’hauria de situar en l’entorn de 29.500 persones per assolir l’estàndard mitjà dels esmentats països", conclou el pla estratègic.

Un dels objectius que es tracen en el pla se centra a reforçar el servei públic "a partir del model d’informació i assistència, d’una aposta reforçada per la utilització de mesures preventives per millorar el compliment voluntari, i d’una optimització del model organitzatiu acompanyat de l’increment necessari de la plantilla de l’Agència".

Notícies relacionades

Es planteja reforçar el model d’assistència multicanal, el reforç de l’ajuda en matèria de censos i de no residents en línia amb les millores ja implementades en IRPF o IVA, o la simplificació del llenguatge dels documents administratius.

S’advoca també pel sistema d’autoliquidacions rectificatives, que substitueix el procediment de rectificació d’autoliquidacions, "tractant-se com si fos una autoliquidació substitutiva de la prèviament presentada, amb els efectes de generar una devolució tributària més gran o un menor ingrés i no produir efectes preclusius". La previsió és posar-lo en marxa de manera gradual en els principals tributs com l’IRPF, IVA i Societats. En l’àmbit de les actuacions preventives previstes, es contempla intensificar la informació per al foment del compliment espontani de les obligacions tributàries i el desenvolupament d’aplicacions per mirar de garantir la inalterabilitat i l’intercanvi potencial dels registres de facturació.