Catalunya estudia que els instituts tornin a fer classe a la tarda

El desequilibri s’arrossega des del 2012, amb Rigau com a consellera i Mas com a president

La recuperació de la sisena hora és una de les qüestions que es debaten després dels mals resultats de PISA

Actualment, en el 88% dels centres públics els alumnes només acudeixen a les aules al matí

«Aquí darrere hi ha un tema de desigualtat molt gran», apunta la sociòloga Elena Sintes

En l’educació secundària conviuen com a mínim quatre models

Catalunya estudia que els instituts tornin a fer classe a la tarda
4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa poc més d’una setmana, en la roda de premsa convocada per anunciar que el 9 de setembre començaria el nou curs escolar a primària i ESO, la consellera Anna Simó no va voler marcar una data estable, fixa, per als anys vinents, ja que, va apuntar, el Departament d’Educació està en un procés d’estudi de l’impacte social i pedagògic de la jornada intensiva en l’alumnat.

La conselleria ha encarregat un informe a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), els resultats del qual han de servir per obrir un important meló –la reforma horària a l’escola– que suposarà un sotrac bastant més important que començar el curs un dia abans o dos després. "El resultat serà la base per iniciar un debat sobre el conjunt dels horaris escolars, una cosa que requereix un gran pacte de país, ja que té un gran impacte social", va argumentar Simó, que va avançar que el procés és llarg i que aquests resultats no els tindria "en dos dies".

A la falta d’aquest informe –del qual no s’esperen massa sorpreses, ja que hi ha desenes d’estudis tant d’universitats locals com internacionals que evidencien els beneficis de la jornada partida en els adolescents–, la situació és que en l’educació secundària obligatòria a Catalunya (on hi ha el gruix del problema) conviuen com a mínim quatre horaris diferents. L’alumnat de l’escola privada-concertada fa jornada partida (normalment primer i segon fa totes les tardes; tercer, quatre, i quart, tres). Mentrestant, en els instituts públics, el 88% fa jornada intensiva: o sigui, que només s’imparteixen classes al matí. En la resta de centres públics, els de nova creació fan un mínim de tres tardes, i els instituts-escola, quatre.

Ordres contradictòries

Aquest desequilibri s’arrossega des del 2012, amb Irene Rigau com a consellera d’Educació i Artur Mas com a president. Amb les retallades de les dotacions econòmiques i les plantilles als centres es va començar a generalitzar el que llavors era una excepció: sol·licitar horari continuat a secundària.

Des d’aleshores, el 88% d’instituts continua sense oferir classe a la tarda, malgrat que l’ordre de calendari assenyala que "l’organització horària dels alumnes d’ESO no pot comportar més de tres tardes lliures setmanals per alumne". Una situació legal perquè la mateixa ordre afegeix també que "els centres educatius públics que en aquests moments ofereixen una jornada continuada poden optar per mirar de mantenir aquest horari".

El debat sobre una reforma horària que mai acaba d’arribar no és nou. El 2020 el ple del Consell Escolar de Catalunya, llavors presidit per l’avui consellera Simó, aprovava el document El temps a l’educació en el qual, entre moltes altres coses, s’assenyalava un dels punts clau: "S’ha de diferenciar entre horaris del professorat, de l’alumnat i d’obertura dels centres". Hi insisteix la sociòloga Elena Sintes a fi de "no quedar atrapats en les lògiques legítimes dels docents". "No podem condicionar un servei públic a això", prossegueix aquesta investigadora en polítiques públiques de temps i educació, que afegeix que el debat és complex, però necessari.

"Aquí darrere hi ha un tema de desigualtat molt gran. Un nen que a sisè de primària té una ajuda de menjador amb el pas a secundària la perd pel simple fet que passa a tenir jornada intensiva, però la seva situació de necessitat no ha canviat. Això és una enorme irresponsabilitat amb els índexs de pobresa infantil que tenim", afegeix.

La presidenta de l’aFFAc, Belén Tascón, coincideix en aquesta lectura amb Sintes i afegeix un altre element al debat: "Aquest any, veient els resultats de l’Informe PISA, s’ha vist clara la diferència entre la pública i la privada-concertada pel que fa a resultats". "Aquí hi ha molts paràmetres, però la principal diferència entre la pública i la privada-concertada és la sisena hora que tenen els centres privats-concertats i que no tenen els públics [també retallada per aquells temps] i la jornada partida a secundària, que també tenen els privats-concertats i no els públics", assenyala Tascón, que fa càlculs i conclou que una hora al dia durant tota l’escolarització és un curs escolar més.

La recuperació de la sisena hora, de fet, va ser una de les qüestions que es van debatre aquest desembre després dels mals resultats de PISA –ho va proposar fins i tot Junts, hereu del partit que la va retallar–, però aquesta mesura, de moment, no sembla estar sobre la taula de la consellera (no apareix, almenys, en el pacte dels pressupostos presentat divendres passat).

"Urgeix la reforma horària a l’institut. Hi ha unanimitat entre els experts en els beneficis de la jornada partida en els adolescents. La intensiva suposa que els adolescents s’aixequin molt aviat i tornin a casa per dinar molt tard, més enllà de les tres; i per a les famílies més vulnerabilitzades, al fer el salt a l’institut, no només perden la beca menjador, sinó que quan arriben a casa no hi ha ningú; soledat i pantalles", resumeix Tascón, que planteja la necessitat d’un servei de menjador universal i gratuït.

Notícies relacionades

Son adolescent

Els pediatres, a més –recorden tant Sintes com Tascón– insisteixen que els bioritmes dels adolescents no fan gaire recomanable entrar a classe abans de les nou del matí. "El rellotge biològic durant l’adolescència es va retardant; aproximadament dues hores en les nenes i tres hores en els nens; que els adolescents dormin més millorarà la seva salut mental i la seva capacitat d’aprenentatge", assenyalava el pediatre Gonzalo Pin, especialista en el son, en aquest diari el mes de maig passat.

Temes:

Educació