On Catalunya

El bon temps i els descomptes disparen l’afluència d’usuaris de Rodalies a la costa
3
Es llegeix en minuts
ACN

Cada cap de setmana una peregrinació de barcelonins desborda des de primera hora del matí els trens de Rodalies que connecten la capital catalana amb poblacions de costa com el Masnou i Sitges. Les altes temperatures de la ciutat i la gran afluència de turistes a les platges urbanes animen molts veïns a aprofitar els descomptes de Renfe i anar al Maresme o al Garraf. «Avui anem cap a Badalona, hi vaig amb unes amigues i anem amb tren perquè allà no s’hi pot aparcar i amb tren és molt còmode», explicava aquest matí Rosa Ribera, una usuària. «Hi ha molta gent, espero que hi capiguem», afegia Victoria Bilbao, una altra viatgera. Segons Renfe, el juny va acabar amb un increment de viatgers de fins al 30% els caps de setmana i dies festius.

Poc després de les deu del matí, a l’estació del Clot-Aragó de Barcelona, l’anar i venir d’usuaris era constant. En alguns moments fins i tot es formaven cues a les màquines per comprar bitllets o a la taquilla on s’entreguen els abonaments amb descompte. A les andanes també s’hi acumulaven centenars de viatgers amb para-sols, barrets i neveres que esperaven per anar en direcció nord (a Badalona, el Maresme o la Costa Brava) o sud (en direcció a platges com Castelldefels, Calafell i Vilanova).

«Nosaltres vivim a Barcelona i no tenim cotxe perquè no és necessari, a més, anar amb tren a la platja és molt còmode i mantenir un vehicle a la ciutat tot l’any no té sentit», destacava Xavier Legaza acompanyat d’una amiga. En el seu cas, és el primer dia d’estiu que va a la platja, i normalment no agafa Rodalies. La Victoria, que anava a Sant Pol, reconeixia que sense descompte el servei de Renfe no és especialment econòmic. «Són com 10 euros d’anada i tornada, és bastant car crec», ressaltava.

Tot i que aquest diumenge no s’han registrat incidències més enllà de les obres programades a la xarxa de Rodalies, la falta de costum i les presses suposen algunes dificultats per a alguns viatgers, especialment estrangers. Segons reconeixia Ruth Simpson, a les estacions les pantalles no indiquen bé quin tren surt per cada via. «Sembla confús, sobretot si vens de fora», lamentava. Per millorar-ho, recomanava posar una sola indicació amb tots els trens que surten de cada estació.

Més viatgers que abans de la pandèmia

Les últimes dades de viatgers facilitades per Renfe confirmen un auge del transport amb tren des de la pandèmia. El bon temps, la tornada dels turistes i els descomptes aplicats per les diferents administracions han tret cotxes de les carretes i han omplert els vagons, que aquest diumenge estaven completament plens. Segons les dades del primer semestre, Rodalies ha incrementat un 23% la demanda respecte al mateix període de l’any passat.

Notícies relacionades

Aquesta tendència s’accentua els dies de descans. De fet, l’activitat dels caps de setmana i dies festius supera amb escreix la registrada el 2019. Al juny, marcava també un augment del 30% respecte al mateix mes del 2022. Si es mira el mes complet, el juny també va acabar amb el 6% més de viatgers que el 2019. La tendència de creixement és patent, segons Renfe, tant en els serveis de proximitat de Barcelona (un 22% més respecte al 2022) com als trens regionals (un 33% més en relació amb el mateix període del 2022).

En paral·lel a aquest ascens hi ha les xifres de venda dels abonaments recurrents per viatjar gratuïtament a Rodalies i Mitja Distància, una iniciativa impulsada per fer front a l’increment dels preus de l’energia i els carburants des de la guerra d’Ucraïna. En aquest sentit, Renfe manifesta que les dades posen de manifest un «progressiu augment de la demanda». A tall d’exemple, ressalten, el fet que durant els mesos de maig i juny es van expedir més de 638.000 títols per viatjar fins al 31 d’agost.