On Catalunya
L’art del niguiri en una barra íntima
Daisuke Fukamura ha remodelat el seu restaurant fins a deixar-lo irreconeixible: un espai de fusta preciós on dona menjar a sis persones

Daisuke Fukamura, en la barra del restaurante que lleva su apellido. /
Daisuke Fukamura somriu, i somriu entre l’alleujament i la incertesa: ha transformat la taverna japonesa que va obrir amb el seu cognom el 2009 en una barra per a només sis comensals i un menú omakase, que consisteix a posar-se a les seves mans. Les mans de Fukamura, fornides i àgils, exercitades en les manualitats del sushi. És un pas important, per preu i per expectatives i també per nuesa i exposició.
Una sèrie de contratemps han fet que Fukamura (1981) estigui gairebé sol, amb l’auxili en el servei d’Ana Rodríguez. En la reobertura –els decoradors li han deixat l’espai formidable-, pren les decisions sobre la marxa, segons les seves possibilitats: té un parell de taules petites però no sap si les ocuparà, pot ser que en el futur disposi de carta, potser fitxa algú més.
El que és definitiu, ara i aquí, és que tots els plats passen pels seus dits, que només serveix a sis persones, que vol aprofundir en el sake (l’especialista Roger Ortuño li ha fet la carta) i que és ell qui decideix què es menja: "El 80% són niguiris".
L’arròs a punt, minori del Delta, amb dos vinagres, sucre i sal, i els talls de la pesca del dia a la capseta de fusta, anomenada neta bako. Cada peça la manipula amb tres moviments de cartomàgia.
L’execució del niguiri és plena de variables: "Si el peix és més dur, el tall és més fi i la quantitat d’arròs, més petita. El toro [ventresca de la tonyina] és molt greixós i tampoc no en necessita tant". Si la boca que el rep és petita, adequa el zepelí. Intuïtivament agafa la porció corresponent: la mà pensa, de la mateixa manera que ho fan els peus quan condueixen un cotxe. Arriba a la conclusió que la quantitat de gramínia i de substància ha de ser entre els 11 i els 15 grams de cada, depenent del tall.
L’arròs és resistent sense ser estret i preserva una elasticitat ben suau. El filetejat és precís, i examino els ganivets comprats al barri d’Asakusa, algun de Kamata Hakensha, a la vora d’on va viure i on es va formar, a Sushi Sei. El conjunt és un plaer que es va desfent a la boca.
Dels nou niguiris n’hi ha tres de superiors en una percepció subjectiva, que són els nervis que m’uneixen la llengua i el cervell: el de besuc, el de vieira gallega i el d’anguila, passada per la brasa del hibachi i empolvorada amb sansho. "La meva especialitat és l’anguila", diu. Va aprendre a treballar-la al Koy Shunka, la rep viva del Delta i la mata: "Primer s’ha de fer un tall al cap". Després s’ha de fixar en una taula i obrir longitudinalment. M’ensenya el clau.
D’un en un, Fukamura diposita els niguiris en una ceràmica negra que ha fet ell mateix –una altra vegada les mans–, i també el recipient on guarda la barreja de soja, mirin i aigua amb què pinta els petits projectils, als quals afegeix wasdabi fresc. I sí, són bons (calamar hamachi del Japó, chutoro, toro, gamba de Huelva i escamarlà), tot i que els falta un plus, una guspira, un ves-a-saber-què que els faci únics, que representi, en el futur, l’estil Daisuke.
Dels cinc sakes, servits en copa i freds, escullo el primer i l’últim, el Kamikokoro Kissui, amb només vuit graus, i l’Akitora Tiger. Amb el primer he tastat l’ostra del Delta (¿per què no recorren habitualment a aquest nacre els cuiners locals?) amb salsa ponzu, freses de salmó i sisho i el sashimi de calamar, en el qual el germinat de pèsol, si es vol, es pot suprimir.
Amb l’últim, dues excel·lències: la cansalada viada ibèrica rostida lentament i passada per la graella, nap daikon amb dashi i una salsa amb sake, gingebre i sucre. Quan Fukamura veu que fico l’índex a la relliscosa foscor, demostra reflexos i prepara una boleta d’arròs perquè la impregni. El plat s’hauria d’acabar així. Queda el filet a la brasa, amb xiitake i una reducció de soja, mirin i mantega: és realment una delícia greixosa.
Notícies relacionadesPer postres, una ració de trufes de la pastisseria Ochiai: és necessari resoldre el final amb una cosa pròpia.
Quan surto veig una foto amb dues persones. ¿Qui són? "Els amos d’abans. Van tenir una marisqueria 50 anys". A Fukamura li sembla un bon record. Potser li durà sort.
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Tendència urbana El tardeig s’expandeix per locals de tot tipus amb (i sense) permisos d’Interior i amb queixes de l’oci a Catalunya
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- ASSUMPTES PROPIS Idoia Salazar, presideix l’Observatori de l’Impacte Social i Ètic de la Intel·ligència Artificial (OdiseIA): "Conviurem amb agents d’IA de tu a tu"
- ‘BLOSSOMS SHANGHAI’ La confiança
- Alba Petisco, gimnasta: "La gent ja em mira amb uns altres ulls. Les millors saben que existeixo"
- Tennis Alcaraz s’exhibeix contra Bautista i jugarà la final de Queen’s
- FUTBOL L’Andorra de Piqué s’imposa i torna a Segona Divisió