On Catalunya
L’art del niguiri en una barra íntima
Daisuke Fukamura ha remodelat el seu restaurant fins a deixar-lo irreconeixible: un espai de fusta preciós on dona menjar a sis persones

Daisuke Fukamura, en la barra del restaurante que lleva su apellido. /
Daisuke Fukamura somriu, i somriu entre l’alleujament i la incertesa: ha transformat la taverna japonesa que va obrir amb el seu cognom el 2009 en una barra per a només sis comensals i un menú omakase, que consisteix a posar-se a les seves mans. Les mans de Fukamura, fornides i àgils, exercitades en les manualitats del sushi. És un pas important, per preu i per expectatives i també per nuesa i exposició.
Una sèrie de contratemps han fet que Fukamura (1981) estigui gairebé sol, amb l’auxili en el servei d’Ana Rodríguez. En la reobertura –els decoradors li han deixat l’espai formidable-, pren les decisions sobre la marxa, segons les seves possibilitats: té un parell de taules petites però no sap si les ocuparà, pot ser que en el futur disposi de carta, potser fitxa algú més.
El que és definitiu, ara i aquí, és que tots els plats passen pels seus dits, que només serveix a sis persones, que vol aprofundir en el sake (l’especialista Roger Ortuño li ha fet la carta) i que és ell qui decideix què es menja: "El 80% són niguiris".
L’arròs a punt, minori del Delta, amb dos vinagres, sucre i sal, i els talls de la pesca del dia a la capseta de fusta, anomenada neta bako. Cada peça la manipula amb tres moviments de cartomàgia.
L’execució del niguiri és plena de variables: "Si el peix és més dur, el tall és més fi i la quantitat d’arròs, més petita. El toro [ventresca de la tonyina] és molt greixós i tampoc no en necessita tant". Si la boca que el rep és petita, adequa el zepelí. Intuïtivament agafa la porció corresponent: la mà pensa, de la mateixa manera que ho fan els peus quan condueixen un cotxe. Arriba a la conclusió que la quantitat de gramínia i de substància ha de ser entre els 11 i els 15 grams de cada, depenent del tall.
L’arròs és resistent sense ser estret i preserva una elasticitat ben suau. El filetejat és precís, i examino els ganivets comprats al barri d’Asakusa, algun de Kamata Hakensha, a la vora d’on va viure i on es va formar, a Sushi Sei. El conjunt és un plaer que es va desfent a la boca.
Dels nou niguiris n’hi ha tres de superiors en una percepció subjectiva, que són els nervis que m’uneixen la llengua i el cervell: el de besuc, el de vieira gallega i el d’anguila, passada per la brasa del hibachi i empolvorada amb sansho. "La meva especialitat és l’anguila", diu. Va aprendre a treballar-la al Koy Shunka, la rep viva del Delta i la mata: "Primer s’ha de fer un tall al cap". Després s’ha de fixar en una taula i obrir longitudinalment. M’ensenya el clau.
D’un en un, Fukamura diposita els niguiris en una ceràmica negra que ha fet ell mateix –una altra vegada les mans–, i també el recipient on guarda la barreja de soja, mirin i aigua amb què pinta els petits projectils, als quals afegeix wasdabi fresc. I sí, són bons (calamar hamachi del Japó, chutoro, toro, gamba de Huelva i escamarlà), tot i que els falta un plus, una guspira, un ves-a-saber-què que els faci únics, que representi, en el futur, l’estil Daisuke.
Dels cinc sakes, servits en copa i freds, escullo el primer i l’últim, el Kamikokoro Kissui, amb només vuit graus, i l’Akitora Tiger. Amb el primer he tastat l’ostra del Delta (¿per què no recorren habitualment a aquest nacre els cuiners locals?) amb salsa ponzu, freses de salmó i sisho i el sashimi de calamar, en el qual el germinat de pèsol, si es vol, es pot suprimir.
Amb l’últim, dues excel·lències: la cansalada viada ibèrica rostida lentament i passada per la graella, nap daikon amb dashi i una salsa amb sake, gingebre i sucre. Quan Fukamura veu que fico l’índex a la relliscosa foscor, demostra reflexos i prepara una boleta d’arròs perquè la impregni. El plat s’hauria d’acabar així. Queda el filet a la brasa, amb xiitake i una reducció de soja, mirin i mantega: és realment una delícia greixosa.
Notícies relacionadesPer postres, una ració de trufes de la pastisseria Ochiai: és necessari resoldre el final amb una cosa pròpia.
Quan surto veig una foto amb dues persones. ¿Qui són? "Els amos d’abans. Van tenir una marisqueria 50 anys". A Fukamura li sembla un bon record. Potser li durà sort.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- Fenomen social Arriben les ‘tradwives’ penedides: «Jo només mostrava les bondats de la vida domèstica, però allò era una presó»
- Aquesta moneda del Mundial del 82 es converteix en un tresor: pot arribar a 35.000 euros
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- Hàbit nociu Igualtat alerta en una campanya que «l’escola» del porno pot tenir «conseqüències devastadores»
- Negociació amb el Govern ERC admet avenços en la negociació del nou finançament però continua veient lluny un acord