On Catalunya
GASTRONOMIA
L'albergínia blanca torna per quedar-se
El Mercat de la Terra de Sant Fruitós de Bages promociona aquesta variant de la planta, recuperada fa poc i símbol de la gastronomia local
SANT FRUITÓS MERCAT DE LA TERRA
Fa no tant temps, al Bages només es veia albergínia blanca en alguns horts particulars. Però la Fundació Alícia, un centre d’investigació en alimentació –al seu dia impulsat, entre d’altres persones, pel xef Ferran Adrià– que està ubicat entre horts i camps, al monestir de Sant Benet de Bages, va iniciar un projecte perquè els agricultors de la comarca comencessin a cultivar aquesta variant, històricament present en el territori. Va ser un autèntic èxit. Productors, cuiners i consumidors van respondre a la crida, i la van convertir en un emblema de la gastronomia local, junt amb productes com el vi picapoll i el seu DO Pla de Bages, o el clàssic mató de Montserrat.
I no és per a menys. L’albergínia blanca té un gust més suau que la dolça, una textura més melosa i té menys polpa. No és amarga i això la converteix en una variant delikatessen de l’albergínia tradicional. I, per si això no fos prou, es tracta d’un element nutritiu i molt bo per a la salut. Per tant, l’albergínia blanca és bona, és saludable i, és clar, fomenta el consum de quilòmetre zero per als restaurants i consumidors del territori central de Catalunya. Els cuiners la utilitzen en una gran diversitat de receptes, i es pot combinar amb altres elements tradicionals de la comarca, com els tomàquets, o bé maridar amb els vins denominació d’origen.
Tastos, xous i música
Notícies relacionadesSant Fruitós de Bages, una localitat de menys de 10.000 habitants limítrofa amb Manresa, és un dels municipis que van encapçalar al seu dia la recuperació de l’albergínia blanca. Sense anar més lluny, la Fundació Alícia està ubicada allà. Des d’aquest maig, l’ajuntament s’ha associat amb Slow Food BCN per acollir el Mercat de la Terra cada tercer dissabte de mes, com a eina per promocionar els productes i, sobretot, els productors, amb tastos, xous i música en directe.
Aquest cap de setmana, l’eix temàtic serà l’albergínia blanca. A més de poder comprar l’aliment o les seves llavors directament dels productors, també hi haurà una mostra d’albergínia, on els participants, que portaran les seves albergínies crues o cuinades, podran guanyar premis. També hi haurà un tast i un concert a càrrec de Quartet de Blues.
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- El rescat miraculós de la llibreria Sant Jordi
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Receptes rodones La recepta definitiva per fer les millors mandonguilles casolanes
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Les set plantes de Nadal per decorar casa vostra aquestes festes
- Propostes de plataformes Deu pel·lícules dels anys 80 per a fans de ‘Stranger Things’
- Gestió emocional Les cinc claus per les quals les paraules de Buenafuente sobre la seva salut són un exemple a seguir
- L’evolució del brot El Govern aixecarà dilluns les restriccions en el segon perímetre del focus de pesta porcina africana
- Tribunals La jutge de la dana cita a declarar com a testimoni el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo
