On Catalunya
NOU DISC
Izal: 'Autoterapia' per veure el món en colors
En aquesta societat accelerada i esclava del "m'agrada", la banda aposta per la "introspecció"
«Qui mira cap enfora, somia; qui mira cap endins, es desperta», sostenia el psiquiatre Carl Gustav Jung. En aquest món accelerat i esclau del m’agrada, Izal es desmarca amb el seu disc més introspectiu: 'Autoterapia'. L’ànima del quintet, Mikel Izal, admet també que és el seu àlbum més «autobiogràfic». I la millor prova n’és la cançó que bateja el compacte: una història sobre la recurrent metàfora del got mig ple o mig buit. ¿I per quina opció es decanta Mikel? «L’última: soc dels que creuen que tot pot sortir malament, fins que decideix, a mitja cançó, fer un gir i pensar: ‘És millor que disfruti del que m’està passant’ ['Dejaré mi mitad oscura en duermevela y a mi otra mitad la haré dueña y señora de mis fiestas'..., diu la lletra]». «A la universitat em deien 'Angus' (d’angustias) –confessa aquest enginyer de Telecomunicacions–.
I al grup soc 'Agorero' (d’agorero)», riu. A Autoterapia compten, a més, amb la col·laboració de l’extravertit Ara Mailikian. «Perquè volíem el millor», assegura el teclista, Iván Mella. «Li vam enviar la cançó, li va encantar, i la va gravar a Barcelona, aprofitant que estava de promoció», relata el bateria Alejandro Jordá.
Els instruments de corda adquireixen un encertat protagonisme en el quart disc d’un conjunt obstinat a «no avorrir-se», explica el guitarrista, Alberto Pérez, que tant s’estrena amb el tres cubà (fruit de la seva recent estada a l’illa caribenya) com amb el banjo a 'El pozo' (¡com costa desposseir-se de tot el que et sobra a la vida!) o toca un espectacular solo de guitarra a 'Bill Murray', la peça més llarga, de 5.40 minuts.
¿I quina és la més curta? 'Variables' dura 2.23 i compta amb material (justificadament) reciclat: l’estrofa amb què comença («De tanto contar conté con terminar las vidas que nos quedan») la cantava Mikel a 'Los seres que me llenan'. «M’agrada molt aquesta frase. La vaig escriure per a 'Magia', però la vam descartar perquè el ritme i la producció eren horribles. Així que, fixa’t, quin partit n’hem tret: aquí és el caramelet final», assaboreix el cantant.
FELICITAT ARTIFICIAL
Una altra lletra (aquesta vegada sencera) recuperada és 'Canción para nadie', encara que pertany a la prehistòria d’Izal (de quan Mikel exercia de cantautor). Però aquesta nova versió ha desencadenat la fúria d’alguns seguidors a les xarxes socials. En cançons com 'Ruido blanco' i 'Temas amables', Izal reflexiona sobre l’absurda persecució del m’agrada i sobre el perill de convertir-se en «un jonqui de les emocions».
Notícies relacionadesEncara que la millor peça del disc potser és 'El hombre que podía volar pero no sabía cómo', amb la seva desenfadada manera de parlar de l’«afany de la humanitat per sabotejar-se a si mateixa». Izal té bon ull (el mateix que llueix a l’elegant caràtula) per crear atmosferes i so èpics. Per mirar cap endins, cap enfora, cap on vulguin.
- Educació L’abandonament de docents a primària es duplica a escala mundial
- Inauguració Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»
- Automoció Musk reduirà el treball amb Trump per la caiguda del benefici de Tesla un 71%
- LA FESTA DEL 23 D’ABRIL Un Sant Jordi de ‘best-sellers’ consagrats
- Accident Un funeral multitudinari acomiada la família Escobar-Camprubí
- Capella ardent Una multitud acomiada el papa Francesc a la basílica de Sant Pere
- Estafes Aquest és el fals SMS que suplanta Netflix: et bloqueja
- Creix la demanda d’antihistamínics i vitamines amb l’inici del bon temps
- Sanció comunitària Multes milionàries de la Comissió Europea a Apple i Meta per violar la llei de mercats digitals
- Mobilitat Tallada la R3 de Rodalies entre Puigcerdà i Ribes per una fallada elèctrica a la Molina