Arriba el Post Panamax

Tot adquireix una dimensió gegant al canal de Panamà: obra faraònica, vaixells que tripliquen les dimensions anteriors i ingressos que es multiplicaran per cinc.

Un vaixell travessa en direcció al Pacífic les rescloses de l’Atlàntic a través del vell trajecte del canal.

Un vaixell travessa en direcció al Pacífic les rescloses de l’Atlàntic a través del vell trajecte del canal. / M. JIMÉNEZ BOTÍAS

3
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNZ BOTÍAS

'Adronikos', el vaixell portacontenidors de la naviliera xinesa Cosco, serà el primer que travessarà l'ampliació del canal de Panamà durant la cerimònia d'inauguració de la nova infraestructura de transport marítim aquest diumenge, 26 de juny. El vaixell, que va guanyar el privilegi en un sorteig realitzat per l'Autoritat del canal de Panamà (ACP), el mes d'abril passat, fa 48,25 metres de mànega i 299,98 metres d'eslora i té una capacitat màxima de 9.400 tones. Es tracta d'un vaixell de càrrega de la dimensió coneguda com a Post Panamax, que pràcticament dobla la mida i la capacitat de la primera nau que va passar per aquesta via aquàtica el 15 d'agost de 1914. En aquell moment va ser el vaixell 'Ancón' i no superava les mides d'un Panamax -nom encunyat per als que reuneixen les dimensions adequades per travessar el canal-, un vaixell amb una capacitat per a 4.500 tones.

En síntesi, el canal de Panamà es desdobla amb un tercer joc de rescloses -el recorregut original compta amb dos jocs, un en cada sentit de la via- perquè la infraestructura havia arribat a la seva capacitat màxima: 300 milions de tones a l'any. I de fet, la podrà duplicar: 600 milions de tones anuals i 16.000 trànsits, enfront dels 12.000 actuals, amb l'obertura de la nova ruta. «S'havia d'adaptar el canal al comportament de la flota marítima mundial, ja que l'activitat comercial a través del mar creix al món a una taxa anual del 2,4% i el mercat de càrrega en contenidors ho fa al 8,4%», explica l'enginyer en cap del projecte d'ampliació José Peláez.

La via ja va arribar a la capacitat màxima de trànsit de vaixells de càrrega el 1970. Coincidint amb la guerra del Vietnam van travessar els 80 quilòmetres que separen les dues costes oceàniques més de 15.000 vaixells. Des d'aleshores no ha superat la xifra. No obstant, la càrrega no ha parat de créixer. La invenció del contenidor l'any 1957 per part de l'empresari nord-americà Malcom McLean va introduir una nova dimensió en el transport de les mercaderies, marítim i terrestre. També ho va ser per al canal: amb el mateix volum de trànsits va ser possible triplicar el volum de la càrrega, fins a arribar al límit dels 300 milions.

En les actuals condicions, el canal de Panamà s'havia convertit en la principal activitat econòmica del país. Aporta directament el 6% del producte interior brut (PIB) anual, i el 2015, va arribar a una xifra de facturació de 2.610 milions de dòlars. Amb aquesta ampliació s'espera que augmenti els seus ingressos fins a 12.500 milions en un període de 10 anys.

Panamà no es va plantejar per créixer una altra alternativa que no fos desdoblar la via. El 2006 el Govern va realitzar un referèndum al país per decidir si es procedia a l'ampliació. Va ser aprovat i les obres es van iniciar el 2007. El juliol del 2009 es van adjudicar les rescloses i a l'agost es van començar els treballs. El Grupo Unidos por el Canal (GUPC), constituït per l'espanyola Sacyr, la belga Jan de Nul, la italiana Impreglio i la panamenya CUSA es van adjudicar el projecte amb un pressupost de 3.192 milions de dòlars, encara que finalment, el cost total de les obres ha arribat als 5.581 milions d'euros. En els treballs han participat més de 10.000 treballadors, encara que es va haver de fer una selecció entre 50.000 candidats.

Dimensió del projecte

Notícies relacionades

«Les obres d'ampliació del canal de Panamà han sigut unes de les més emblemàtiques de la humanitat i ha significat un autèntic repte per a Sacyr. Des del principi hem hagut d'enfrontar-nos a desafiaments tècnics, logístics i administratius d'una enorme complexitat», va comentar Manuel Manrique, president de Sacyr, quan va fer entrega de l'obra a finals de maig.

El cert és que l'ampliació ha consistit en dos complexos jocs de rescloses -un per cada sortida a l'oceà- amb tres nivells cadascun i que compten amb tres tines de reutilització de l'aigua per nivell. D'aquesta manera es pot estalviar fins a un 60% de l'aigua del llac Gatún en el procés de trànsit de cada vaixell. Les noves rescloses tenen 427 metres de llarg, 55 metres d'ample i 18,3 metres de profunditat. Compta amb 16 comportes, les més grans arriben als 33 metres d'alt i 4.300 tones.