Ple del Parlament
Illa defensa que el PSC està «lliure de corrupció» davant els dubtes de l’oposició sobre la seva campanya del 2024
El president de la Generalitat, Salvador Illa, este miércoles en el pleno del Parlament /
«El meu partit està lliure de corrupció». Així ha defensat el president de la Generalitat, Salvador Illa, que el finançament de la seva campanya en les eleccions del 2024 es va cenyir a la llei després que l’Audiència Nacional hagi reclamat tota la informació sobre com es va sufragar. Tot i que el PSC ha entregat a la justícia la documentació dipositada a la Sindicatura de Comptes i mira de marcar distàncies amb el terratrèmol que afecta el PSOE, bona part de l’oposició continua burxant en els dubtes que, segons el seu parer, el president ha d’aclarir. Però Illa considera que ja ha dit tot el que havia de dir sobre això, a més de tornar a defensar, aquesta vegada en el ple del Parlament, la presumpció d’innocència tant de José Luis Rodríguez Zapatero com del partit que lidera Pedro Sánchez.
Han sigut Junts, el PP i Vox, que havien sol·licitat una compareixença immediata a la Cambra, els més contundents amb la situació. «El PSOE està enfangat fins al coll i alguns com Zapatero fins a les celles. El fang ha arribat a Catalunya, al PSC», ha criticat la presidenta parlamentària dels postconvergents, Mònica Sales, que ha acusat Illa d’«amagar-se» i de no donar prou explicacions sobre els contractes amb Huawei o sobre el suposat pagament de comissions pel projecte del Hard Rock, dos assumptes posats en el focus en la interlocutòria sobre el cas Zapatero. «¿Intenta tapar alguna cosa? Qui no dona explicacions fa més grans les sospites», ha etzibat.
Mantenint la calma, el president s’ha limitat a respondre que actua «amb la tranquil·litat de qui s’ha comportat correctament en tot moment» i ha acusat Junts de basar-se en «rumors» i no escoltar unes explicacions que, ha assegurat, ha donat el conseller de Presidència, Albert Dalmau, en seu parlamentària sobre qüestions com els contractes amb Huawei. «No he tingut cap relació ni tracte de favor amb cap empresa, no tinc res a amagar», ha insistit davant les preguntes del PP i Vox.
En el cas dels populars, Alejandro Fernández li ha deixat caure que «molt bona pinta no té» l’allau de causes judicials que amenacen el PSOE, mentre que des del partit d’extrema dreta li han advertit que demanaran la seva testifical en el cas de presumpte finançament il·legal obert contra la seu de Ferraz. «El meu partit no s’ha finançat irregularment amb préstecs d’Hongria», ha deixat anar Illa per assenyalar que sí que hi ha motius per dubtar del finançament de Vox, mentre ha despatxat Fernández deixant anar que, malgrat que tregui pit de no pactar amb Junts, Alberto Núñez Feijóo sí que està demanant al partit de Carles Puigdemont que recolzi una moció de censura instrumental.
A les portes de tramitar els primers pressupostos d’Illa, més mesurats han sigut ERC i els Comuns. Els primers, no obstant, no han desaprofitat l’ocasió per mirar d’assenyalar públicament la contradicció que suposa que el president no reconegués al seu dia que l’independentisme va patir una «persecució política» i que ara hagi apuntat que sí que la pateix el PSOE. «Van escollir donar-nos l’esquena. Nosaltres no ho farem, denunciarem la persecució, però aïllin les pomes podrides», ha advertit el president parlamentari dels republicans, Josep Maria Jové, que ha instat Illa a mirar-lo als ulls i reconèixer que hi va haver una «causa general» contra els independentistes.
«Els ho dic mirant als ulls: la corrupció és una línia vermella per a la meva formació i per a mi mateix», ha afirmat el president, que no ha recollit el guant dels republicans i que no s’ha mogut gens ni mica a manifestar «respecte» pel poder judicial i per la presumpció d’innocència. Ja en resposta a Jéssica Albiach dels Comuns ha afegit, a més, que «tant de bo» totes les formacions polítiques donessin explicacions i reaccionessin amb la «rapidesa» amb què ho ha fet el PSOE apartant dirigents posats sota l’ombra de la sospita dels tribunals. Tant Zapatero com Sánchez, ha recordat, compareixeran públicament per aclarir les acusacions.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra de l’Iran, en directe: última hora | Nova negociació entre els EUA i l’Iran per aconseguir la pau
- Ple del Parlament Illa defensa que el PSC està «lliure de corrupció» davant els dubtes de l’oposició sobre la seva campanya del 2024
- Conflicte a l’escola catalana Vaga de professors a Barcelona i Catalunya: ¿On és avui dilluns 1 de juny i on toca demà dimarts?
- La tecnològica Factorial ja val 2.200 milions
- Deu anys del ‘caranchoa’
