Límits a l’‘spam’ telefònici a l’espera infinita

La llei de serveis d’atenció a la clientela és una norma dissenyada per fer molt menys irritant i perillosa la interacció amb les empreses davant un problema o una campanya comercial agressiva.

Límits a l’‘spam’ telefònici a l’espera infinita
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Startups, economia digital, farmacèutiques, moda i cosmètica

ver +

"És un deute que tenia la democràcia amb els consumidors a l’hora de regular els seus drets quan s’enfronten a reclamar una devolució, fer una consulta o consultar una comanda", va afirmar el Ministeri de Consum, responsable d’alguns dels afegits de la llei de serveis d’atenció a la clientela (o SAC, com s’hi refereixen en el Govern).

Renovació automàtica de subscripcions.

Queda prohibida la renovació automàtica de subscripcions contractades on line. Les empreses ja no tindran tan fàcil fer una oferta atractiva només per un temps determinat (un mes o un any) com a ganxo per tenir-te allà, despistat, una vegada passi aquell període. La norma precisa que t’hauran d’avisar dues setmanes abans que no venci el termini en què canvien les condicions del contracte o comença un altre any de pagament per aquest servei.

Despeses de gestió en el preu final.

Les despeses potencials de gestió de fer una compra per internet hauran d’estar incloses en el preu que s’anuncia inicialment. És a dir, evitar que el client es trobi que a l’hora de pagar un preu que ja havia acceptat per un bitllet d’avió o una entrada per a un espectacle, aquest s’incrementi perquè hi havia taxes no previstes.

Ressenyes falses a Internet.

Aquesta llei prohibirà també les ressenyes falses a internet, pensant, en aquest cas, a protegir especialment el sector del turisme i l’hostaleria. El pla és disposar de diversos instruments que permetin garantir que aquests comentaris siguin realment d’altres consumidors. Ho faran prohibint la compravenda de ressenyes o obligant a indicar si s’ha verificat que la ressenya s’ha posat per un client real, però, a partir d’ara, també limitant a 30 dies el temps entre consum i ressenya.

Codi numèric particular per a les TRUCADES ‘spam’.

Les trucades comercials no desitjades hauran d’estar identificades amb un codi numèric específic. N’hi haurà un per a assumptes relacionats amb l’atenció al client i un altre per a campanyes comercials. És a dir, si un ha autoritzat una empresa perquè li truqui, aquesta empresa podrà establir aquest contacte gairebé com vulgui, però una companyia que vulgui fer servir el telèfon per captar nous clients, haurà d’usar el prefix que s’estableixi per a aquest tipus de trucades. Si no, la companyia telefònica haurà de bloquejar aquest intent de contacte.

Els acords en una TRUCADA ‘spam’ seran nuls.

La idea és desincentivar les empreses a fer aquestes trucades. A més, també s’obliga les companyies a renovar cada dos anys el consentiment de l’usuari de rebre trucades.

Tres minuts d’espera i atenció humana.

La llei SAC obliga, també, que totes les consultes telefòniques que un consumidor faci a una empresa s’hagin de resoldre, de mitjana, abans de tres minuts. I es podrà denunciar quan aquesta espera sigui més llarga. A més, la companyia haurà de posar un humà al telèfon, en comptes d’un robot, quan el client ho demani.

Notícies relacionades

15 dies per resoldre una reclamació.

La norma fixa un termini màxim de 15 dies per resoldre les reclamacions dels ciutadans. En el cas concret de les queixes que tinguin a veure amb cobraments indeguts, aquest temps es redueix a cinc dies.