El bloc de la dreta resisteix a València per l’avanç de Vox
El PP frena la seva caiguda un any després de la dana i arriba a una majoria per la mínima amb els ultres, que superarien Compromís

El titular de fa just un any, un Nou d’Octubre plàcid i de festa per a Carlos Mazón i el seu Consell, arran de l’enquesta tradicional dels diaris de Prensa Ibérica a la Comunitat Valenciana era aquest: "El PP s’acosta a la majoria absoluta i suma sol més que l’esquerra". Vint dies després, es produïa a la província de València la riuada més gran en moltes dècades a Espanya, i la legislatura saltava pels aires. I el tauler polític.
El resultat avui, un any després, és ben diferent. Governar en solitari és un escenari molt llunyà per al PP: estaria a 16 escons de la majoria absoluta. Però, això sí, podria continuar en el poder, si bé amb una dependència més gran de Vox, que és la formació més beneficiada després de la gran riuada del 29 d’octubre del 2024. Per la mínima (51 diputats de 99), però les dretes sumarien.
És la principal novetat, i no insubstancial, respecte al baròmetre de Lápiz Estratégico Consulting per a Prensa Ibérica de maig. Llavors, amb motiu dels dos anys de les últimes eleccions autonòmiques, el pronòstic era d’un tomb en els resultats: l’esquerra (PSPV i Compromís) podia tornar a governar per la mínima, els mateixos 51 diputats que ara tindrien el PP i Vox.
D’aquesta manera, la primera conclusió un any després de la riuada és que tot és inestable i les diferències entre un bloc i l’altre són mínimes. En qualsevol cas, del maig fins ara s’ha observat una frenada de la caiguda del PP de Carlos Mazón i una lleugera recuperació (passaria de 33 a 34 diputats, si bé encara lluny dels 40 que va aconseguir a les urnes el 2023), mentre que es consolida el creixement de la ultradreta, que arribaria als 17 escons, quatre més dels que té ara i dos més dels que li donava l’enquesta al maig. Seria tercera força a les Corts, avançant Compromís.
En el cas de Vox, la comparació és significativa si es pren com a referència el resultat del sondeig de Lápiz Estratégico Consulting per a Prensa Ibérica de fa un any, just uns dies abans de la barrancada. Llavors, el partit d’Abascal s’enfonsava (no passava dels 8 escons) a costa del PP. Avui, la dana ha capgirat la truita i el fort creixement de la formació radical (més del doble de parlamentaris en un any) és el que podria sostenir un govern com l’actual, ja sigui amb Mazón o sense ell i ja sigui amb Vox a l’Executiu o, com ara, com a aliat parlamentari imprescindible.
Per la seva banda, el sondeig mostra indicis preocupants per al PSPV-PSOE de la ministra Diana Morant, ja que un any després de la mortal riuada i de la dura confrontació entre el Consell de Mazón i el Govern d’Espanya, la formació obtindria només un escó més dels que té en l’actualitat (de 31 passaria a 32). Són dos menys dels que pronosticava l’enquesta fa un any, just abans de la tragèdia, cosa que indica que aquesta també passa factura als socialistes, que no serien els beneficiats del desgast de la gestió del president ni d’una instrucció judicial que ha posat el focus en l’alerta "tardana" i "errònia" enviada a la població el 29 d’octubre del 2024, quan ja nombrosos municipis estaven inundats.
Un estret marge
El retrocés del PSPV es produeix en els últims mesos, ja que al maig el sondeig el situava com a primera força amb 35 diputats. Avui, el PP es mantindria com a partit més votat, tot i que el marge és estret: només dos diputats més que els de Morant.
Compromís també creixeria respecte a la seva situació actual a les Corts (de 15 a 16), si bé seria una pujada insuficient per reeditar un govern d’esquerres. La suma es queda en 48. La dana catapulta la coalició, que fa un any apareixia a l’enquesta amb unes expectatives pobres en una deriva a la baixa (11 diputats), però no en té prou per governar.
Notícies relacionadesA València, la província que va patir la dana, es focalitza l’enfonsament del PP: perdria 4 escons. La resta dels partits creixerien. El que més, Vox, que n’aconseguiria dos més. Els altres dos els sumaria a Castelló, província on la intenció de vot a la formació radical es dispara. A Alacant, el moviment d’escons és escàs: un del PP, que passaria al PSPV; la resta, igual.
Per als socialistes, una dada positiva és que apareixen com la formació majoritària en intenció de vot directe, amb una diferència de gairebé 10 punts sobre el PP a la província de València. No obstant, el PP domina a Alacant i Castelló i, especialment, entre els homes. I mereix atenció especial la intenció de vot entre els joves, perquè en la franja entre 18 i 30 anys s’imposa folgadament Vox (23,2%), amb gairebé un de cada quatre vots, i el PSPV és el partit amb menys preferència.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Intestí i cervell Nous estudis connecten la microbiota amb la salut mental: «ja hi ha psiquiatres que recepten probiòtics»
- Desigualtat econòmica El nou municipi de Barcelona en el top 3 dels més rics de Catalunya: té més de 66.000 euros de renda personal anual
- Polítiques d’estrangeria El Govern expulsa 10 estrangers reincidents cada setmana a Catalunya
- Previsió de Meteocat Catalunya activa avisos per intensitat i acumulació de pluja per a tot el cap de setmana per l’avanç d’Alice
- Mor l’actriu Diane Keaton als 79 anys
- Molt saludable Què significa que deixis el llit sense fer al matí, segons la psicologia
- 5 destinacions poc massificades d’Europa per a una escapada de cap de setmana aquesta tardor
- Espectacles Barcelona s’omple de musicals: d’‘El fantasma de la ópera’ a ‘Tootsie’ i la tornada de ‘Germans de sang’
- Tribunals El Ministeri de Justícia va rebutjar registrar operacions en què va intervenir el notari investigat per estafa a gent gran