TRANSPORTS

Óscar Puente culpa els incendis i l’antiguitat dels trens dels retards ferroviaris

El ministre ha comparegut al Congrés, on ha explicat que els trajectes afectats per incendis s’ha disparat un 622%, malgrat que defensa que Espanya té la segona millor ràtio de puntualitat d’Europa

Óscar Puente culpa els incendis i l’antiguitat dels trens dels retards ferroviaris

Ananda Manjón - Europa Press - Archivo

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Santamarina
Gabriel Santamarina

Redactor de la secció de economía

ver +

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha defensat aquest dijous al Congrés dels Diputats que el culpable de l’augment en els retards aquest estiu en trajectes ferroviaris han sigut principalment els incendis, que han multiplicat per cinc les interrupcions, sumat a l’antiguitat de la flota de trens, que supera ja els 20 anys de mitjana. Malgrat això, Puente assegura que Espanya compta amb la segona millor ràtio de puntualitat d’Europa.

En una compareixença a petició pròpia en la Comissió de Transports de la Cambra baixa, el ministre ha assenyalat que Espanya ha batut el seu rècord històric de viatgers amb tren en els primers sis mesos de l’any, amb més de 277 milions d’usuaris. Especialment notori és el creixement a Galícia i Extremadura, on han augmentat els viatgers en un 500% i 30%, en els últims sis i dos anys, respectivament.

Els trens, «punt feble» del sistema ferroviari

Óscar Puente ha assenyalat en la seva primera intervenció que els trens, són «un dels punts febles» del sistema ferroviari. «El nostre material rodant està en l’últim tram de vida útil, amb una antiguitat mitjana superior als 20 anys. Des del 2008 no entra a la nostra xarxa un tren nou de Rodalies i entre el 2010 i el 2024 tampoc a la xarxa de mitjanai llarga distància. A la primavera de l’any passat vam incorporar el famós model 106 de Talgo, conegut popularment com a Avril, que ha anat millorant les seves xifres d’incidències i la seva ràtio de puntualitat, tot i que recentment hem patit una incidència molt seriosa al detectar en una revisió rutinària fissures alsboogies dels models Avlo que operaven a la línia entre Madrid. Ens hem vist obligats a retirar-los de la circulació, amb les afectacions que ha suposat això per al nostre servei», ha desenvolupat.

Segona millor ràtio de puntualitat d’Europa

Notícies relacionades

El ministre de Transports ha assenyalat al Congrés que Espanya té la segona ràtio de puntualitat més alta d’Europa després de la companyia pública de Suïssa. «En mitjana i llarga distància s’han produït 71.062 circulacions fins aquest dimarts: 48.444 han arribat a laseva hora, 11.645 amb retards inferiors als quinze minuts i 5.992 amb demores entre 15 i 30 minuts. És a dir, el 93% del total dels nostres trajectes arriben a la seva hora o amb retards de menys de mitja hora, mentre només el 2,4% de desplaçaments han patit retards superiors a l’hora», ha afegit Puente. Segons les dades aportades, el retard mitjà tenint en compte el total de trens que han circulat per la infraestructura ha sigut de 6,2 minuts. Només tenint en compte aquells que han patit demores aquesta ha sigut de mitjana de 16,1 minuts.

Óscar Puente ha apuntat que el 2025 s’han multiplicat per quatre les incidències no relacionades ni amb Adif ni amb els operadors del material rodant. Aquestes són, per exemple, incendis, llançaments, talls subministrament elèctric, robatoris cable o factors meteorològics, que han suposat el 7% l’any passat i el 23% aquest exercici. «Aquest increment s’ha degut principalment als factors com les pluges torrencials que han provocat danys a les vies i interrupcions, però sobretot han afectat els incendis. L’estiu passat, el foc va afectar 25 trens i 18.000 viatgers. E 2025, aquesta xifra s’ha disparat un 622% fins als 486 trens i els 130.000 viatgers», ha justificat.