CRISI D’INCENDIS

Aagesen avança que Sánchez detallarà al setembre el pacte d’Estat contra el canvi climàtic i adverteix el PP que seria “irresponsable” no donar-li suport

El Govern demana «responsabilitat al PP» i nega que no s’estigui ajudant les comunitats: «Estem donant resposta amb tots els mitjans disponibles»

Aagesen avança que Sánchez detallarà al setembre el pacte d’Estat contra el canvi climàtic i adverteix el PP que seria “irresponsable” no donar-li suport

EDUARDO PALOMO

2
Es llegeix en minuts
Ana Cabanillas
Ana Cabanillas

Periodista

ver +

La vicepresidenta i ministra de Transició Ecològica, Sara Aagesen, ha avançat que el president de Govern, Pedro Sánchez, donarà al setembre els detalls del pacte d’Estat contra el canvi climàtic, mentre ha reclamat al PP recolzar la norma, advertint que seria «irresponsable» i «impensable» que el partit d’Alberto Núñez Feijóo no respecti aquest pacte, encara per definir.

«És una feina que ja estem organitzant i esperem que al setembre el president pugui anunciar els següents passos», va defensar Aagesen sobre el pacte d’Estat que estarà centrat, segons va defensar, en l’«anticipació, la preparació, el dimensionament dels serveis públics per donar resposta davant d’aquest canvi climàtic».

Aagesen també s’ha pronunciat sobre la falta de garanties per aprovar el decret davant un possible rebuig del PP, amb qui el Govern encara no ha contactat: «Em sembla totalment irresponsable, inexplicable, seria una cosa impensable davant aquest context, davant la vulnerabilitat que viu Espanya, que no actuessin recolzant un pacte d’Estat», va concloure.

Després d’una visita al Centre de Coordinació de la Informació Nacional sobre Incendis Forestals (CCINIF), la ministra ha xifrat l’onada d’incendis en 40 focus actius, dels quals 23 són «especialment preocupants», i ha indicat que les zones afectades superen les 138.000 hectàrees.

Aagesen ha assenyalat que els incendis no són fets “aïllats”, sinó «esdeveniments que responen al canvi climàtic», i ha demanat en aquest punt unir forces al voltant del pacte d’Estat contra l’emergència climàtica. «És el moment d’unitat, de coordinació, d’un pacte a nivell de país per enfrontar-nos a una vulnerabilitat molt clara que tenim a Espanya, que és el canvi climàtic. I per descomptat, avui vull apel·lar a la responsabilitat de totes les forces polítiques», va insistir la titular de Transició Ecològica.

Suport a CCAA i nivell 3

Després de les crítiques de diferents comunitats autònomes del PP a la falta de mitjans per afrontar els incendis, Aagesen ha defensat que el Govern està «recolzant les administracions autonòmiques», insistint a recordar que aquestes «són les competents en les tasques d’extinció», i assegurant que la resposta a les diferents peticions de mitjans respon a criteris «tècnics». «Estem donant resposta a les peticions amb tots els mitjans disponibles per part de l’Administració General de l’Estat», va apuntar la ministra.

Notícies relacionades

Preguntada sobre la possibilitat que ja han plantejat forces com Podem de decretar el nivell 3 d’emergència nacional, Aagesen ha descartat aquesta possibilitat llevat que ho sol·licitin les diferents autonomies. «Si les comunitats autònomes entenen que és necessari el nivell 3, nosaltres serem allà, per descomptat», va defensar.

Aquesta referència arriba després que la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, hagi desafiat les comunitats autònomes a sol·licitar el nivell 3 perquè assumeixi el comandament el Govern central. «Tots els mitjans disponibles de l’Estat estan al servei de les comunitats autònomes. I són les comunitats autònomes, en el marc de les seves competències, les que han de decidir que el comandament passi al Govern d’Espanya si consideren que no poden exercir el control», va defensar la també candidata del PSOE a Andalusia, en declaracions a periodistes.