La trama Cerdán va guanyar sense mèrit un contracte de l’AVE Barcelona-Girona
Levantina, Ingeniería y Construcciones no va presentar a Adif la millor oferta econòmica per a l’adjudicació, però va ser la més puntuada amb criteris "no avaluables mitjançant fórmules"

L’empresa Levantina Ingeniería y Construcciones SL (LIC), investigada per l’UCO de la Guàrdia Civil pel tripijoc de contractes a canvi de comissions dins del cas Cerdán, va obtenir una adjudicació d’Adif el juny del 2022 de quatre milions d’euros després de guanyar el concurs públic gràcies a la "valoració de criteris no avaluables mitjançant fórmules", és a dir, no objectius.
Així consta a l’expedient de l’adjudicació d’una obra ferroviària a la línia d’alta velocitat a Barcelona i Girona impulsada per l’organisme que llavors estava presidit per Isabel Pardo de Vera, imputada per malversació i tràfic d’influències pel cas Koldo i la vivenda de la qual va ser registrada per l’UCO dijous passat juntament amb la del director de Carreteres, Javier Herrero. El resultat d’aquest procediment públic es va comunicar tan sols sis setmanes abans que Pardo de Vera abandonés el seu càrrec de directora per tal d’ascendir a secretària d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per part de la nova ministra de Transport, Raquel Sánchez Jiménez.
Dotze candidates en el procés
D’acord amb la documentació a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, LIC va ser la constructora que va obtenir més puntuació dins de la valoració no objectiva de les 12 empreses que es van presentar al procés. Levantina va acumular una puntuació total de 38,82 pels 37,12 i 36,76 de les empreses Murias i Rubau, respectivament, que la seguien a continuació.
Els avaluadors, entre els quals hi havia el subdirector d’Integració en Ciutats d’Adif, el director de Construcció de Corredors Europeus i Integració en Ciutats, i el director general, tots per sota de Pardo de Vera en l’organigrama de l’organisme, van donar 9,63 punts al projecte de Levantina en Memòria i Programa de Treball, 9,25 en Qualitat, 9,40 en Memòria Seguretat i Salut, i 8,5 en Tecnologia. "La justificació de la metodologia i la coherència en l’execució dels treballs són molt detallades i completes", va ser un dels molts comentaris positius que va obtenir del comitè avaluador.
En la valoració dels criteris avaluables mitjançant fórmules, LIC no va obtenir la puntuació més alta, sinó la segona, ja que va ser superada per l’UTE Marco Infraestructuras y Medio Ambiente-Vials i Medi Ambient, que va obtenir 60 punts, pels 57,85 de LIC. En tercer lloc, molt a prop de l’empresa vinculada a la trama, va quedar Murias (5,76).
L’empresa que va guanyar en els criteris objectius havia realitzat una oferta econòmica sense impostos lleugerament inferior a la de LIC, 3.241.722,95 euros pels 3.310.108,24 de l’empresa el soci de la qual és José Ruz, amic íntim de Koldo, segons l’UCO. Del resultat tan ajustat entre LIC i Murias, que van quedar molt igualades en les dues avaluacions, es desprèn que les qualificacions subjectives van ser clau per decantar la balança d’un costat. L’adjudicació finalment va ser per a l’empresa Levantina al presentar-se "la millor oferta qualitat-preu".
Notícies relacionadesEs dona la circumstància que aquesta adjudicació va ser una de les quatre que, com va revelar EL PERIÓDICO, van ser donades a LIC mesos després que Koldo García instés la directora d’Adif que li donessin contractes pels "problemes" econòmics que estava travessant. ¿Tens alguna cosa d’emergència? Necessito dos milions. Levantina ho està passant aquí, quan dic aquí és aquí. ¿Tens alguna emergència en algun lloc de baix? És que estan a punt de tenir un problema, necessito que facin alguna cosa ara durant aquest mes... per parlar de la liquidació", va dir Koldo a Pardo de Vera en una conversa gravada el 18 de novembre del 2020.
En total, segons els informes de l’UCO, LIC va aconseguir contractes amb el Ministeri de Transports que van ascendir a 94 milions d’euros. La majoria en UTE (unió temporal d’empreses) amb grans constructores.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Conflicte Sally Rooney podria ser arrestada per delicte terrorista després de mostrar el seu suport a Palestine Action
- Els veïns d’un edifici de promoció pública tenen por i denuncien avaries constants
- 147 anys La Colla Jove de Tarragona venç el mite del pilar de 8 a la plaça de les Cols en un Sant Magí històric
- EL FUTUR DEL ‘9’ Lewandowski entra al seu quart (i últim) capítol amb el Barça
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Foc Detingut un menor de 17 anys com a presumpte autor de vuit incendis forestals a Santiago
- Conflicte Sally Rooney podria ser arrestada per delicte terrorista després de mostrar el seu suport a Palestine Action