La jutge exculpa els alcaldes per "no rebre informació precisa" de la dana
Compromís porta la protesta contra Mazón a les pantalles de Times Square

La jutge que instrueix la causa de la dana, la magistrada Nuria Ruiz Tobarra, exculpa els alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats per les barrancades i les riuades del 29 d’octubre perquè "es van veure sorpresos" i "no van rebre informació precisa" de qui havia de rebre-la, la Generalitat. La resolució extensiva a tots els regidors es va conèixer ahir en una bateria de cinc interlocutòries i una providència notificades pel Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 3 de Catarroja. I en resposta a la petició de la família d’una víctima d’Utiel que va morir el 29-O.
L’advocat de la família sol·licitava a la magistrada que cités com a investigat l’alcalde d’Utiel perquè no es va avisar els veïns de la població malgrat que plovia a bots i barrals el 29-O. En resposta a aquesta família, la magistrada assenyala que l’objecte de la instrucció "se centra en l’avís tardà a la població, malgrat l’existència de prou informació pels que en l’àmbit autonòmic tenien la competència en matèria de protecció civil". Ruiz Tobarra apunta que "no només l’alcalde d’Utiel, sinó la resta d’alcaldes, es van veure sorpresos, no van rebre la informació precisa, ni se’ls va aconsellar de manera específica sobre les mesures a adoptar" el dia de les barrancades i la riuada.
I parteix de la base que "hi ha una diferència radical entre l’Administració local i l’autonòmica, amb la finalitat de fer alertes a la població i l’adopció de mesures d’autoprotecció". D’una part, la informació que tenia cada Administració. I d’una altra, afegeix la jutge en la seva interlocutòria, "el presumible, tot i que desgraciadament inexistent, coneixement de les mesures a adoptar davant una situació d’emergència com a element que permetria prendre les mesures".
Conductors i escortes
Els responsables municipals tenien "una anàlisi fragmentària de la informació disponible" que "els impedeix atribuir la posició de garant". Al contrari del que passa amb la Generalitat, segons el parer de la magistrada. Així que finalment, la jutge rebutja citar l’alcalde d’Utiel, Ricardo Gabaldón, com a investigat, però sí el cita com a testimoni. Junt amb un altre regidor, l’alcalde d’Algemesí, José Javier Sanchis Bretones. I tres tècnics més de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) en qualitat de testimonis. I que s’afegeixen al president de la CHJ, Miguel Polo.
Finalment, la magistrada rebutja la petició de Ciutadans i el recurs d’Acció Cultural del País Valencià (ACPV) per recollir la informació dels conductors i escortes de Carlos Mazón el dia que va tenir lloc la dana perquè "la condició d’aforat impedeix que s’acorden diligències d’investigació per aquest Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 3 de Catarroja".
Notícies relacionadesPer la seva banda, Compromís no oblida i ahir, a la icònica plaça de Times Square, a Nova York, la formació política va col·locar un missatge en una de les pantalles gegants, en el marc del viatge de Mazón als EUA, per "recordar-li la seva nefasta gestió de la dana". A la pantalla, apareix Mazón acompanyat d’imatges de les inundacions, amb el missatge en valencià: "Tenim 228 raons perquè no tornis".
L’eurodiputat de Compromís Vicent Marzà, promotor de la iniciativa, sosté que, "per molt lluny que s’amagui Mazón, com ara anant a Nova York per no haver d’anar a la Santa Faz d’Alacant i evitar que la gent li digui el que pensa d’ell, el poble valencià no oblida la seva irresponsabilitat durant la dana, amb 228 víctimes mortals". La despesa de la projecció (150 dòlars, uns 132 euros) l’ha desemborsat el dirigent valencianista de la seva butxaca.
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- Successos Mor un turista francès durant el seu comiat de solter a Sils
- El 62% d’espanyols reclamen eleccions, entre ells un 40% de votants del PSOE
- La intrahistòria d’un canvi d’actitud Lamine sedueix Nico Williams
- Reforma de la llei Ultimàtum de Junts a Collboni pel 30% d'habitatge protegit: si no pacten abans d'agost, s'ajorna al 2028
- Bon Preu construirà un centre logístic a Parets del Vallès
- El repte d’atraure talent jove marca l’obertura del SIL
- BCN acull el primer Fòrum per a la Pau i la Seguretat a Europa
- Javier Escribano: "Estem explorant inversions industrials a Catalunya"
- L’FMI obriràla seva primera seu d’Espanya a València