Infraestructures
Puente afirma que invertir més en Rodalies faria el servei "inviable"
Illa promet al Parlament acabar amb el caos ferroviari a Catalunya, tot i que "no serà ni fàcil ni immediat"

Després d’una setmana caòtica a Rodalies, el ministre de Transport, Óscar Puente, va assegurar que les fallades que s’han produït "no són conseqüència d’un abandonament i una falta d’inversió" per part del Govern d’Espanya, sinó al contrari. En la sessió de control al Govern, Puente va defensar que les fallades atribuïbles a la prestació del servei es deuen a les contínues renovacions que s’estan fent a tota la xarxa de Rodalies: "Si hi invertim més fem inviable la prestació del servei".
Després de demanar perdó aquest dimarts al Senat per les incidències de l’última setmana, el ministre va afirmar ahir que cap d’aquestes es pot atribuir a "la falta d’inversió" i que és "exactament el contrari". "Estem realitzant un volum d’inversions molt difícil de compatibilitzar amb la prestació del servei", va afirmar davant les preguntes d’Isidre Gavín, diputat de Junts, que va acusar el Govern de dispensar un tracte als usuaris "inadmissible" i d’incomplir les seves promeses sobre inversions.
"Problemes de joventut"
Puente va negar la major i va explicar que les incidències al túnel de Roda de Berà es deuen al fet que l’obra s’ha acabat recentment i "està donant problemes de joventut" i que una altra de les incidències d’aquest dimarts es va deure a un "tall de tensió com a conseqüència dels treballs d’implantació del sistema ERTMS a Rodalies". Cinc incidències més, va apuntar, no es poden atribuir al prestador del servei i va posar com a exemple que aquesta setmana hi va haver gent que va col·locar bombones d’oxigen a les vies, cosa que va provocar el descarrilament d’un tren.
"Aquestes són les causes. No podem fer més. Portem 2.000 milions d’euros invertits en Rodalies des que estem en el Govern. [...] no hi podem invertir més, si hi invertim més fem inviable la prestació del servei. Ja estem ocasionant prou molèsties", va sentenciar.
Notícies relacionadesPer la seva banda, Salvador Illa va afirmar ahir durant una sessió de control al Parlament marcada pel caos dels trens: "Resoldre els problemes de Rodalies no serà ni fàcil ni immediat, però ho farem". Pressionat per l’oposició, però també per les incidències diàries, el president va defensar que s’estan portant a terme grans inversions en una infraestructura "desatesa" durant dècades, comprant material rodador que es posarà en circulació el 2026 i un canvi de governança amb el traspàs a Catalunya de la gestió. El ple va arrencar amb el Govern traient pit de qui ha aconseguit un tancament de files amb ERC i els Comuns, els seus socis d’investidura, perquè se celebri un ple monogràfic el 25 de març sobre el funcionament dels trens en el qual el president donarà explicacions.
Junts va començar el ple reclamant una alteració de l’ordre del dia per tal de forçar una compareixença extraordinària d’Illa. No obstant, la proposta no va prosperar perquè només va comptar amb el sí de Junts, PP, Vox i Aliança Catalana. La resta de grups van recolzar que el presideixen doni explicacions, però van censurar l’estratègia dels postconvergents per "partidista".
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Les batalles del Madrid Florentino declara la guerra a tothom
- TELEVISIÓ I MAS Sandra Barneda
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos