En una interlocutòria
L’Audiència Nacional dona carpetada definitiva a Tsunami Democràtic: «Els investigats no van tenir oportunitat efectiva de defensar-se»
La Sala Penal rebutja els recursos amb què les acusacions personades intentaven reobrir la causa arxivada per haver-se prorrogat fora de termini la instrucció

La Sala Penal de l’Audiència Nacional ha donat carpetada definitiva a la causa oberta per l’organització i finançament de la plataforma Tsunami Democràtic, al rebutjar els recursos d’apel·lació interposats per totes les acusacions personades. «Ha de considerar-se que en aquest cas els investigats no van tenir oportunitat, abans del tancament de la instrucció, de defensar-se efectivament, cosa que aboca ineludiblement al sobreseïment de les actuacions acordat en les interlocutòries recorregudes», sentencia el tribunal.
La seva conclusió posa fi als diferents intents realitzats per l’acusació particular que exercien els policies que es consideraven víctimes directes de convocatòries de la plataforma, i les populars de Dignitat i Justícia, Vox i Societat Civil Catalana perquè es revoqués la interlocutòria de la mateixa Sala Penal de l’Audiència en què es declarava que el jutge Manuel García Castellón havia prorrogat fora de termini la instrucció, per la qual cosa aquesta es va tancar el 29 de juliol del 2021, quan estava encara declarada secreta per a les parts personades, excepte el ministeri fiscal. El secret no es va alçar fins molt temps després: el 8 de maig del 2023.
Els investigats en les actuacions, entre els quals es trobaven l’exsecretària general d’ERC Marta Rovira –que va aprofitar l’arxiu de les actuacions per tornar a Espanya– i l’expresident de la Generalitat Carles Puigdemont –les actuacions de les quals es van remetre al Tribunal Suprem donat la seva condició llavors d’aforat, com a eurodiputat–, no van arribar a declarar mai davant del jutge, cosa que significa que «no van tenir oportunitat efectiva de defensar-se».
Notícies relacionadesLa resolució, avançada per ‘El País’ i a la qual ha tingut accés aquest diari, afegeix que l’article 302 de la llei d’enjudiciament criminal preveu que «el secret del sumari haurà d’alçar-se necessàriament amb almenys 10 dies d’antelació a la conclusió delsumari», cosa que no es va produir en aquest cas, per la qual cosa «difícilment podria garantir-se en aquest cas l’exercici del dret de defensa els investigats abans del tancament de la instrucció».
«Per més que s’insisteixi per les acusacions particular i popular personades en la causa, i fins i tot en la interlocutòria que va acordar el sobreseïment, en l’existència d’indicis suficients de la comissió pels investigats de fets qualificables com a delicte, és evident que aquests indicis s’haurien obtingut sense cap intervenció dels investigats i sense la possibilitat de proposar cap diligència per desvirtuar-los», cosa que fa inamovible l’arxiu de les actuacions.
- Viral Paga 1.360 euros per aparcar dos mesos a La Maquinista de Barcelona: "Costa més que el cotxe"
- L’agost del 2020 La Fiscalia demana presó per a una dona per «no vigilar» un nen que va morir ofegat a la platja de Badalona
- Enquesta El 32% dels catalans està a favor de la independència i el 27% en contra, segons el CEO
- Alerta en estrangeria pel frau amb el registre de parelles de fet
- Catalunya provarà a partir de l’abril en 26 CAPs el model d’atenció en 48 hores
- Crònica rosa L’amor sí que té edat
- CRÍTICA Un ‘thriller’ profètic que ens segueix desafiant
- CRÍTICA Com ser real sense jugar a ser-ho
- Arts escèniques Més de 200 teatres i 251 espectacles, protagonistes avui de Cap Butaca Buida
- Rigoberta Bandini, cantant: "‘Jesucrista Superstar’ és una dona trasbalsada, ho soc jo i ho som totes"