Acords pendents
Junts adverteix el PSOE que la relació passa per un «moment crític»

Com un «moment crític», així és com el secretari general de Junts, Jordi Turull, ha definit l’estat de les negociacions amb el PSOE. En una conferència de Nueva Economía Fórum a Bilbao, Turull ha reconegut que, després d’un any de negociacions, dins del cistell d’acords encara «no hi ha res». «A punt molt, però no hi ha res», ha afegit, per justificar la retirada de la proposta sobre la qüestió de confiança després de la petició del mediador internacional, Francisco Galindo Vélez.
«El mediador ens demana un temps i ho fem. De vegades hi ha moments en què toca guardar l’orgull a labutxaca, però ho fem perquè ho demana el mediador, no el PSOE», ha insistit el número dos de Junts. No obstant, ha advertit que el fet que hagin retirat la proposta no significa que ja s’hagin normalitzat les relacions i ha apuntat que no van de «farol» quan posen en perill la legislatura i que tampoc cediran davant «xantatges emocionals».
Pactes pendents
En aquest sentit, per revertir la situació, Turull ha tornat a reclamar avenços en els tres acords pendents amb el PSOE: el traspàs de competències en immigració, l’oficialitat del català a Europa i el que els postconvergents defineixen com l’«amnistia política»,i que podria substanciar-se amb una reunió entre Carles Puigdemont i Pedro Sánchez. Turull ha volgut deixar clar que no es conformaran amb «una foto», però ha apuntat que serviria per canviar el «relat». En aquest punt, el líder independentista ha sigut també molt crític amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, per parlar de «normalitat» i ha considerat que el seu discurs va en contra el pacte firmat a Brussel·les amb el PSOE i que justament parlava de «resoldre el conflicte».
També ha volgut desvincular qualsevol avenç en aquests punts de la negociació per als Pressupostos Generals de l’Estat. «No té res a veure», ha rematat, mentre ha insistit que la seva petició per negociar els comptes de Sánchez és que s’hagi complert l’anterior o que s’hagi compensat la seva no execució.
Relació amb el PNB
Notícies relacionadesTurull també ha aprofitat la conferència per elogiar el PNB i ha revelat que va ser Andoni Ortuzar, encarregat de la presentació de l’acte, qui va fer de «pont» i «va cridar el desglaç de les relacions» amb el PSOE. I també qui li va presentar Santos Cerdán, secretari d’Organització dels socialistes i principal interlocutor de Junts. «Amb tu va començar tot, no sé si en les pròximes setmanes amb tu també acabarà tot», ha dit fent broma el postconvergent dirigint-se a Ortuzar i fent referència així també al mal estat de les relacions.
L’«antipolítica» del PP
D’altra banda, Turull ha tornat a titllar de «fantasia» un acord amb el PP i Vox per presentar una moció de censura contra Sánchez i ha acusat el PP de fer «antipolítica» a l’abandonar la reunió amb Hisenda per la quitança del deute. El dirigent de Junts ha explicat que el seu partit no s’oposarà al pacte, que suposa condonar 17.000 milions a Catalunya, però ha insistit a veure «la lletra petita» de l’acord i a demanar explicacions al Govern per les diferències entre comunitats. Així, ha fet referència que Catalunya vegi perdonat un 22%, mentre que per a Andalusia representi el 50% del seu deute, tal com aquest dimecres explicava EL PERIÓDICO.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE