Intent de desbloqueig
Feijóo ordena "no aixecar-se de la negociació" per renovar el CGPJ
El PP farà gala de voler arribar a un acord malgrat les pressions i dubtes interns
Molts dirigents del partit pensen que en realitat és Sánchez el que no vol l’acord

"Feijóo ens ha deixat clar que ningú s’aixeca de la taula. La negociació continua viva i no la donarem per trencada en cap cas. Hi hem compromès la Comissió Europea. Si el Govern és qui vol trencar-la, que ho faci". En el nucli dur del PP la postura des de fa dies és aquesta i en l’equip més pròxim del líder conservador ratifiquen aquesta petició expressa. En el clima polític sembla haver-se instal·lat que aquesta vegada sí que hi ha possibilitats que es renovi el Consell General del Poder Judicial, que suma més de cinc anys de mandat caducat. Hi ha la sensació que és possible.
En gran manera aquest clima respon a declaracions públiques del mateix Alberto Núñez Feijóo i altres persones de la direcció confirmant la seva voluntat de negociar, d’intentar-ho. En el Govern es mostren escèptics després d’anys en què els intents han sigut fallits. Pedro Sánchez, de fet, es va mostrar desafiador en el seu cara a cara amb el líder de l’oposició dimecres quan va tornar a llançar la idea que Feijóo no s’atreveix a pactar per la pressió dels seus "caps", i va citar José María Aznar i Isabel Díaz Ayuso.
Com va publicar aquest diari, els dubtes i dificultats internes sobre el que implica un pacte d’aquesta naturalesa, que afecta la cúpula del Poder Judicial i els nomenaments més sensibles que són els magistrats del Tribunal Suprem, recorren el partit. I no és només la presidenta de la Comunitat de Madrid, que dimecres ja va deixar clar que seria "un desastre" arribar a un acord que no garanteixi la despolitització. Dies enrere ho havien fet altres presidents autonòmics i dirigents de tots els territoris advertint que "o es pot vendre molt bé l’acord o podria ser demolidor".
Pressió interna
Feijóo està desenvolupant una oposició duríssima contra Sánchez en la qual realment no hi cap cap acostament. Però el pacte en matèria judicial es produiria, a més, en ple debat sobre l’aplicació de la llei d’amnistia, el cas que afecta la dona del president (i que dirigents nacionals insisteixen a anomenar "corrupció en l’entorn de Sánchez") i amb l’Executiu parlant obertament de l’existència de lawfare a Espanya.
Per això la pressió interna sobre que el pacte "ha de ser molt bo" perquè existeixi –és a dir, en realitat, que el Govern accepti la proposta de despolititzar el Poder Judicial i que hi hagi un canvi en el sistema d’elecció dels vocals del Consell– sigui absoluta.
També en la direcció nacional, que des de fa dies insisteixen a veure el "got mig ple", afirmen que si hi ha acord serà "perquè el Govern va en la bona direcció" i accepta les peticions dels conservadors.
La novetat potser es troba en el fet que per primera vegada el PP fa gala de voler negociar. Això no havia passat en tots els mesos previs en què els dirigents conservadors posaven el focus tot el temps en "el difícil" que seria pactar enmig dels pactes entre Sánchez i els independentistes.
Hi ha dirigents que també hi veuen una part de "relat". Un pla b per si, efectivament, tot fracassa. Per primera vegada els populars treballen en no quedar com els culpables del bloqueig.
Notícies relacionadesA la insistència d’"estem negociant" s’uneix la tesi de molts dirigents que pensen que en realitat és Sánchez el que no vol l’acord, perquè això implicaria avançar en una despolitització de la justícia que no busca. "Per això dona l’ultimàtum amb què no comptàvem. No havíem parlat de terminis", arrodoneixen en el PP. La percepció d’aquests dirigents és que el president està disposat a continuar endavant amb una reforma recolzat en els seus socis.
Sense aclarir quan serà la pròxima trobada entre les parts, tant el PP com el PSOE insinuen que el canal de comunicació està obert. Els conservadors no volen asseure’s amb el Govern si no està present la Comissió Europea. Però una reunió es fa indispensable si realment tanquen un pacte.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols