L’indefinit retorn de Puigdemont
El líder de Junts va assegurar que seria present al debat d’investidura. Entre el 25 de juny, dia previst del primer ple, i el 25 d’agost, la data límit, hi ha un ampli ventall d’escenaris.
"Seré present en el debat d’investidura". Aquestes van ser les primeres paraules de l’expresident Carles Puigdemont després de la convocatòria anticipada d’eleccions, una afirmació que es va acabar convertint en una promesa electoral. El plantejament de Junts és que Puigdemont va marxar d’Espanya per evitar que la presidència de la Generalitat "fos empresonada". Per aquesta raó, amb la llei d’amnistia aprovada, hi ha d’haver una tornada simbòlica al Parlament. Però, a partir d’aquí, entren en joc múltiples derivades.
El matí següent de les eleccions catalanes, Puigdemont va anunciar la seva intenció de presentar-se a la investidura i va assegurar que era capaç d’articular "una majoria més àmplia" que la del candidat del PSC, Salvador Illa, malgrat haver quedat en segon lloc i no poder ser ungit únicament amb la suma dels partits independentistes.
Amb aquest plantejament sobre la taula, es va donar per fet que Puigdemont pugnaria per ser el primer a presentar-se a un debat d’investidura i que la seva tornada es produiria el 25 de juny, 10 dies després de la constitució de la Cambra, tal com marca la llei que regula la presidència de la Generalitat. No obstant, en plena campanya electoral europea, el candidat de Junts, Toni Comín, va començar a aixecar la llebre.
"Potser hi ha diverses investidures. Potser el moment de tornar no és per la primera, sinó per la segona. La o les investidures són entre el 25 de juny i el 25 d’agost", va afirmar Comín. Dos dies després, el secretari general de Junts, Jordi Turull, va voler concloure la polèmica afirmant que el juny havia de ser "el mes de la tornada de tots els exiliats".
Certa ambigüitat
No obstant, fonts del partit consultades llavors jugaven amb una certa ambigüitat. Es tracta de la possibilitat que va plantejar el mateix Turull dimarts en una entrevista a TV3: "Si hi ha investidura, manté el compromís i serà aquí". També va traçar el guió del partit descartant que Puigdemont volgués postular-se com a candidat a una investidura si no tenia els suports amarrats i va desafiar Illa a ser el primer.
Que Illa sotmeti a votació la seva candidatura coincidint amb la tornada de l’expresident, i davant la possibilitat, a més, que pugui ser detingut al creuar la frontera podria ser un dard enverinat per evitar que Illa pacti amb ERC.
Notícies relacionadesPerò que hi hagi o no investidura, i qui sigui el candidat, està en mans de Junts, ja que és el president del Parlament, Josep Rull, qui controla els temps. Fonts parlamentàries asseguren que si Illa o Puigdemont volen postular-se, Rull convocarà un ple d’investidura per als dies 25 i 26 de juny. I si no fan el pas, convocarà igualment el ple, però per comunicar que no hi ha candidat i començar el compte enrere de dos mesos fins a eleccions.
Si Puigdemont compleix el seu compromís, en els dos primers supòsits, tornarà a Catalunya el 25 de juny. En l’últim cas no ho farà i esperarà que es convoqui una sessió d’investidura real, amb candidat, que es podria realitzar fins al 25 d’agost. Això deixaria dos mesos d’incertesa i múltiples dates per a la seva tornada.
- RUTA El tresor més ben guardat de Lloret de Mar
- 50 anys de la invasió del Sàhara Occidental Espanya va tenir un pla de guerra contra el Marroc l’any 1975
- Campanya ‘Junts s’explica’ El ‘superdissabte’ de Junts: 111 carpes i un miler de voluntaris per mirar de marcar perfil després de la ruptura amb el PSOE
- Carta blanca des de la música clàssica
- A l’interior d’Espanya es viu fins a 10 anys més que a la zona costanera
- La Loteria de Nadal pot pujar de preu: el primer premi també serà més gros
- El 72% del material de pedòfils són imatges quotidianes El Govern regularà el ‘sharenting’: adeu a publicar fotos del teu fills a les xarxes socials, una forma de «negligència, maltractament i abús»
- Foscos intermediaris Ucraïna i l’oposició castrista assenyalen l’ambaixada russa pel reclutament de cubans per a la guerra
- Relacions entre socis El PSC i ERC avancen en la negociació del finançament singular per desencallar els pressupostos d’Illa
- Humanització de la sanitat Una pacient amb càncer: «La meva psicòloga és tan important per a mi com l’oncòleg»
