Els independentistes exploren una majoria per presidir el Parlament
Junts planteja situar Esquerra al capdavant de la Cambra catalana per facilitar que el líder postconvergent pugui ser candidat a la investidura

L’escaquer de la Mesa del Parlament es comença a moure i ho fa amb jugades de risc per a un PSC que considera que, després dels resultats del 12M, l’independentisme no hauria de tenir la majoria de l’òrgan que governa la institució. Però l’expresident Carles Puigdemont no vol cedir i el primer pas és assegurar-se una presidència independentista a la Cambra catalana que permeti al líder de Junts, almenys, ser el primer candidat a la investidura. Això li permetria tornar a Catalunya com a presidenciable i fer el discurs com a postulant a la presidència de la Generalitat, malgrat que previsiblement no superaria la votació perquè requereix una abstenció del PSC.
Amb aquest objectiu, el partit de Puigdemont ja ha començat les negociacions per explorar si és possible una suma que curtcircuiti una presidència dels socialistes en la votació del 10 de juny, el dia després de les eleccions europees. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, els postconvergents plantegen a ERC que sigui un candidat republicà el que ostenti la presidència del Parlament, per amarrar així el seu suport, evitar que arribin a un pacte amb el PSC i els Comuns, i, de passada, que Puigdemont passi per davant de Salvador Illa. Per això avui la CUP es reuneix telemàticament amb Puigdemont.
Per als republicans, que desvinculen el pacte de la Mesa del Parlament del de la investidura, és important que l’òrgan que governa la Cambra catalana garanteixi el vot del seu diputat Ruben Wagensberg i sigui sensible amb l’autodeterminació i les causes judicials que afecten dirigents com Josep Maria Jové. A més, si és Puigdemont el primer a sotmetre’s a una investidura, el focus se centrarà en si Junts aconsegueix o no una abstenció del PSC, cosa que Illa ja ha dit que no passarà. En tot cas, els postconvergents no podrien acusar ERC de torpedinar el seu intent, hi hagi o no repetició electoral.
Discreció
De moment, tots els negociadors s’han receptat discreció, però el que es cou entre bambolines i que els anticapitalistes han verbalitzat ha fet saltar les alarmes en el partit d’Illa, que ahir ja va compartir un missatge sibil·lí als actors independentistes. Segons el seu parer, "es va pel mal camí" si no es "respecta" el que van expressar els ciutadans a les urnes, a més d’assegurar que s’"equivoquen" els que vulguin "bloquejar, destorbar i embolicar les coses". Illa va reaccionar així després que la diputada de la CUP, Laia Estrada, afirmés a Catalunya Ràdio que la seva intenció és negociar una Mesa "antirepressiva" que desbanqui el PSC de la presidència, un càrrec que no ha descartat que pugui ser per als republicans.
En canvi, per al PSC, la Mesa ha de ser representativa del resultat a les urnes, cosa que entenen que suposa que el PP, com a quart partit de l’hemicicle, també tingui una cadira que, d’altra banda, garantiria que no hi hagi una majoria independentista de la Mesa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Mil anys d’aniversari Montserrat rep amb devoció la sortida de la Moreneta per primera vegada en aquest mil·lenni
- Creu de Sant Jordi 2019 Mor Montserrat Úbeda, referent de la catalanitat i ànima d’Ona Llibres
- Els bojos són ells, ells
- Protesta L’acta del partit recull el llançament d’un objecte de Rüdiger a l’àrbitre
- «UNA NIT PERFECTA» Flick, l’amo de les finals, despulla el Madrid (capítol III)
- Futbol Un Barça feliç es classifica per a la seva cinquena final de la Champions consecutiva (1-4)
- La caixa de ressonància ¿Un concert pot competir amb un Barça-Madrid?
- Jordi Herreruela: «A Barcelona fa falta un escenari de 60.000 o 80.000 espectadors dissenyat per a la música»
- Loteries Números premiats a la Grossa de Sant Jordi 2025: primer, segon i tercer premi