Un tren apedregat i sis assalts de grafiters cada dia

La neteja de les pintades ascendeix a 11,6 milions d’euros anuals. La majoria són a Barcelona

Rodalies concentra la meitat de les incidències per grafitis del conjunt de la xarxa espanyola

Segons Renfe, els actes vandàlics, juntament amb els atropellaments i el mal temps, causen el 30% de les incidències

Les pedrades es concentren a l’R3

Un tren apedregat  i sis assalts de grafiters cada dia

Carlos Márquez Daniel

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ja han començat a negociar el traspàs integral del servei de Rodalies a la Generalitat. Tant l’operador com els treballadors o la cura de la infraestructura aniran passant d’una Administració a l’altra durant aquesta legislatura. O això és el que han pactat.

Un tren apedregat i sis assalts de grafiters cada dia /

Però al marge del que hi ha sobre la taula, el sistema ferroviari de Catalunya té una sèrie d’anomalies, uns intangibles que també són part fonamental del paisatge que conformen trens, estacions, viatgers i vies. Ens referim al vandalisme i les incidències: durant tot el 2023 es van apedregar més de 360 trens i els grafiters van fer gairebé 2.500 incursions a la xarxa. Precisament els actes vandàlics, junt amb la meteorologia i els atropellaments, suposen el 30% de les incidències del servei.

Un tren apedregat i sis assalts de grafiters cada dia /

De fet, les famoses causes alienes s’afegeixen als problemes propis de la infraestructura, fruit d’anys de menysteniment en matèria d’inversió. En aquest segon apartat abunden les avaries en l’alimentació elèctrica (bàsicament, a la catenària, un negociat d’Adif, de Renfe, que opera els trens), fallades en el sistema de control que no permeten que els combois passin d’un determinat punt (alerta per falsa ocupació de la via) o la falta de maquinistes, que dificulta la planificació dels trens i els seus horaris.

Un tren apedregat i sis assalts de grafiters cada dia /

Fonts de Renfe expliquen que els impactes de pedra solen produir-se amb els trens en marxa, amb la qual cosa els danys són encara més grans. També sol passar que a l’inici del servei, en un final de línia, apareix un vagó amb la lluna trencada. Queda fora del sistema, i a més cal enviar-lo al taller més pròxim o deixar-lo a la via morta perquè pugui ser reparat. Les estacions en les quals es van registrar més llançaments de pedres el 2023 van ser Montcada Bifurcació, Sant Celoni, Vic, Sant Vicenç de Calders, Lleida, Terrassa, Blanes, Granollers Centre, Estació de França i Hospitalet de Llobregat. Per línies, i basant-nos en les dades d’un any abans, el 2022, l’R3 és la que més impactes rep, seguida de l’R1 i l’R2.

Pintades

Pel que fa als grafitis, el cost de neteja va ascendir l’any passat a 11,6 milions d’euros, més de 32.000 euros al dia i un total de 7.500 hores de drap i sabó. Per províncies, Barcelona és amb molta diferència la més afectada (9.697.630,49 euros), i va seguida a distància per Tarragona (938.339,59 euros), Girona (797.368,68 euros) i Lleida (97.037,36 euros).

L’any passat es van denunciar un total de 2.340 intrusions de grafiters a les instal·lacions ferroviàries, i a aquestes cal sumar-n’hi 492 que van poder ser avortades. En global, Rodalies concentra la meitat de totes les incidències ferroviàries de l’Estat que tenen a veure amb el vandalisme dels presumptes artistes urbans.

El percentatge és molt similar si s’observa el que passa amb el robatori de cablatge, sobretot de coure, en infraestructures ferroviàries. El 42% dels assalts amb aquest propòsit es registren a aquest costat de l’Ebre, moltes vegades amb conseqüències nefastes per als viatgers, ja que en moltes ocasions el servei s’ha d’interrompre (o s’ha de circular per una sola via) per poder solucionar el problema.

El 19 de febrer, per exemple, l’R3 va quedar tallada gairebé tot el dia entre Parets i les Franqueses per la sostracció de 400 metres de cable de la catenària. Mentre que a la resta de l’Estat els robatoris van caure un 7,4% el 2023, a Catalunya es van duplicar. Com a resultat, un miler de trens afectats cada any i desenes de milers de viatgers arribant tard.

"Fa tan sols uns diumenges –assenyala un portaveu de Renfe– es va tallar la circulació de trens durant més d’una hora per les pedregades que estaven patint els trens. Un vandalisme que, a més d’afectar aquest comboi, va provocar que d’altres no poguessin prestar el servei previst en diferents recorreguts".

Totes aquestes invasions tenen molt a veure amb el fet que el sistema convencional ferroviari no estigui tancat, cosa que sí que passa amb l’alta velocitat, en què les entrades i el vandalisme són molt més testimonials. Espanya no n’és una excepció, ja que a la majoria de països europeus el sistema tampoc té muralles.

Molts dels projectes de millora en marxa, no obstant, com el desdoblament de vies a l’R3, contemplen la instal·lació de barreres físiques que aïllin la infraestructura. Un dels trams d’aquesta línia de Rodalies que es tancarà inclou el revolt en el qual es va produir un atropellament múltiple que va costar la vida a quatre joves a l’altura de Montmeló. Va passar el 10 de setembre del 2023.

Mentrestant, a FGC...

La seguretat a la zona ferroviària serà sens dubte un dels punts destacats de la negociació del traspàs. Mentre es negocia, el Govern va anunciar ahir una inversió de 728.000 euros per instal·lar tancaments laterals en una cinquantena de punts de les seves línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès. S’actuarà en aquells punts en què el tancament actual no té l’alçària adequada o no disposa de tancaments de separació, així com en punts on les tanques ja estan deteriorades, moltes vegades per accions vandàliques prèvies.

A tots aquests elements imprevisibles cal afegir-hi els problemes derivats de la falta de manteniment de la infraestructura, una comesa que recau en Adif. De totes les incidències, més del 30%, segons xifres de Renfe, van ser alienes a l’explotació ferroviària. Aquí s’ha d’afegir al vandalisme les condicions meteorològiques adverses i els atropellaments. En minuts de retard, sempre segons l’operador, a prop del 35% estan relacionats amb fets que no tenen a veure amb la infraestructura o els trens, cosa que significa que l’altre 65% sí que s’explica per un problema a les vies, la catenària, l’alimentació elèctrica, la senyalització o els recursos humans.

Incompliments

Notícies relacionades

Aquí és on entra la insistent queixa de la Generalitat sobre l’incompliment de les inversions pressupostades però mai executades. Les últimes xifres compartides per la Generalitat fan referència al període 2015-2022. Segons l’Executiu, durant aquests anys no han arribat a Catalunya 5.029 milions que apareixien als comptes anuals. Patrícia Plaja, portaveu del Govern, assegurava dimarts que la falta d’inversió "suposa un greuge importantíssim per als catalans". "Les dades –prosseguia– confirmen la voluntat política de menystenir Catalunya. És igual qui governi a la Moncloa, són xifres indignants".

Renfe es defensa recordant que el pla de Rodalies 2020-2030 ja ha superat la barrera dels mil milions d’inversió executada. Segons les dades de l’operador, entre els anys 2018 i 2023, es van licitar contractes a Catalunya per un volum superior als 2.781 milions d’euros, "cosa que converteix aquesta comunitat autònoma en la de més volum licitat durant aquest període".