La gestió de Rodalies

Adif planeja un altre gran tall a l’R3 que podria durar fins a set mesos

La companyia estudia augmentar de 5 a 7 mesos la interrupció de la circulació a l’estiu i no reobrir fins que estigui acabat el desdoblament

Adif planeja un altre gran tall a l’R3 que podria durar fins a set mesos
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La línia R3 de Rodalies circula sobre via única des de l’estació de Montcada fins a la de la Tor de Querol. Això significa que només en algunes estacions és possible que es creuin els dos sentits de la circulació, una cosa que limita molt la freqüència de pas i l’eficiència de la línia. En el cas que hi hagi una incidència, per petita que aquesta sigui, tot el traçat es veu afectat, si no interromput. El desdoblament de les vies entre les estacions de Montcada i Vic, el tram que té més demanda, per fi s’ha posat en marxa. Per trossos. El que va de Parets a la Garriga va iniciar les obres el 12 d’octubre, cosa que va obligar a tallar la circulació fins a principis de febrer entre Parets i Figaró. Ara que s’ha tornat a reobrir, els usuaris es queixen que les coses estan pitjor que abans. Passa que les obres segueixen, i s’han de compartir els treballs en la infraestructura amb el trànsit ferroviari. Un maridatge complicat. Aquest estiu està previst un altre tall, més llarg que el primer. Adif tenia al cap interrompre el pas cinc mesos més per, una altra vegada, reobrir i continuar avançant la feina. Però en vista de l’ocorregut, és molt probable que el tall s’allargui dos mesos més fins que estigui tot acabat.

Adif planeja un altre gran tall a l’R3 que podria durar fins a set mesos /

Que quedi clar que Adif, el gestor públic de la infraestructura ferroviària, ni confirma ni desmenteix res. "Encara s’està planificant", conclou un portaveu. Però un parell d’experts en la matèria, bons coneixedors tant del projecte com dels detalls de l’obra, assenyalen que s’acabarà per triar la via del tall més llarg però més eficient. El que va començar el 12 d’octubre va generar unes primeres setmanes de cert desordre, amb un servei de bus alternatiu (directe i semidirecte), que amb el pas del temps va acabar per quallar. Molts es van passar al cotxe per la pèrdua de temps. Però molts d’altres es van adaptar a la mobilitat col·lectiva per carretera. De fet, tot i que l’R3 torna a funcionar des del principi fins al final, el Govern ha mantingut el reforç de la seva línia d’autobús e12 (Vic-Barcelona). Més val prevenir.

"Pitjor que abans"

El problema, assenyala Marc Janeras, portaveu de la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren, grup de defensa de l’R3 de Rodalies, "és que ara les coses estan fins i tot pitjor que abans del primer tall". "Som conscients que el projecte no és senzill, i estem contents que es desdobli la via, però tenim la sensació que Adif improvisa constantment i no planifica bé les obres. No és raonable que hagin tornat a obrir en aquestes condicions".

Un dels experts consultats per aquest diari afirma que el principal defecte "ha sigut bàsicament la comunicació". N’hi ha prou amb consultar el compte de Twitter d’Adif. El 22 de gener, el perfil de l’operador públic anunciava que el 4 de febrer es restabliria la circulació entre les estacions de Parets i la Garriga. "Una vegada completades les obres de duplicació de la via", sostenia el missatge. Però en cap cas estaven acabades. De fet, la continuació del projecte, amb operadors treballant en la infraestructura, és el que fa que els trens hagin de reduir la velocitat en determinats trams, cosa que alenteix tota la línia.

Recordin: amb via única, les incidències tenen efecte acordió. Però no només és el treball al costat dels raïls. Molts passos subterranis han quedat anul·lats, amb la qual cosa ara passa més sovint que la gent creua per sobre de les vies, i això també afecta la velocitat comercial dels trens. "S’ha fallat, sobretot, en la comunicació, fent creure que es tornava a la situació prèvia al tall del 12 d’octubre", resumeix un altre dels professionals consultats per aquest diari.

Notícies relacionades

Planificació

Com a resultat, assenyala Janeras, els retards i les incidències "s’han doblat i són sistemàtics", tot i que admet que en els últims dies les coses han anat una mica a millor. Assegura que molts usuaris troben a faltar el bus, perquè potser era més lent, però "permetia una mínima planificació". Van mantenir una reunió amb tècnics d’Adif setmanes després de reobrir-se la línia i la seva conclusió, al marge de l’"absència d’informació", va ser que moltes de les incidències "es podrien haver evitat". "Va quedar molt clar que els efectes de l’obra no es van tenir en compte quan va arribar el moment de tornar a permetre que els trens circulessin".