Sánchez insisteix en la "convicció de normalitzar" la situació de Catalunya

El president del Govern va aprofitar un míting a Ourense per defensar la seva gestió sobre la carpeta catalana i la va contraposar a la desenvolupada durant l’etapa de Rajoy

Sánchez insisteix en la "convicció de normalitzar" la situació de Catalunya

carlota camps

3
Es llegeix en minuts
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els més de 1.000 quilòmetres que separen Barcelona de Santiago de Compostel·la no han evitat que el conflicte català protagonitzés els primers grans mítings de campanya de les eleccions gallegues. Aquest dissabte, mentre els populars acusaven els socialistes de voler replicar "els problemes de Catalunya i Euskadi" a Galícia, el president del Govern, Pedro Sánchez, aprofitava un acte del PSOE a Ourense per defensar la seva convicció "total" amb la "normalització" de la situació política catalana i per carregar amb duresa contra els populars.

Davant unes 1.200 persones, segons dades de l’organització socialista, Sánchez va acusar el seu antecessor, Mariano Rajoy, de ser el responsable de la "crisi territorial més greu" que ha viscut Espanya. "No la vam provocar nosaltres, va ser la imperícia i irresponsabilitat de qui governava a Madrid llavors", va asseverar Sánchez, traient pit de la seva gestió per apaivagar el conflicte polític a Catalunya, en contraposició a la gestió de Rajoy el 2017. En aquest sentit, va assegurar que "el temps no ho cura tot", sinó que és la "bona política, la de la trobada i no la de la confrontació territorial" la que ho aconsegueix.

Tot això la mateixa setmana que Junts ha tombat la llei d’amnistia, cosa que obliga a reobrir un nou període de negociació. Sánchez va evitar entrar al cos a cos amb els postconvegents, però sí que va titllar la seva decisió d’"incomprensible" i va receptar "paciència". Segons el socialista, la direcció de les seves polítiques és "bona" i va defensar que n’hi ha prou amb un "passeig" pels carrers d’aquesta comunitat per adonar-se que la situació a Catalunya ha canviat respecte al 2017, tot i que va avisar que la "normalització total" no arribarà "de la nit al dia".

"La meva convicció de normalitzar la situació a Catalunya és total, perquè això és bo per a Catalunya i bo per a Espanya", va al·legar, davant les dures crítiques dels populars.

Pujada del salari mínim

Així, després de reconduir la negociació amb Junts, el president va allunyar la possibilitat d’una nova convocatòria anticipada d’eleccions. "Farem grans coses en els 1.260 dies que ens queden de legislatura", va afirmar Sánchez, preguntant-se, de manera retòrica: "¿com no ha de valdre la pena revaloritzar les pensions, apujar el salari mínim interprofessional o aprovar una llei de paritat?". I, en aquest mateix context, va aprofitar per anunciar que dimarts vinent el Consell de Ministres aprovarà la pujada del salari mínim interprofessional (SMI) a 1.134 euros al mes.

Un anunci que Sánchez va fer coincidir amb la visita també a Galícia de la ministra de Treball, Yolanda Díaz, el departament de la qual va ser el que va negociar aquesta pujada amb els sindicats, sense el beneplàcit de la patronal. Díaz, per la seva banda, va aprofitar el seu acte –també a Galícia– per acusar la part socialista del Govern de torpedinar la reducció de la jornada laboral.

"Això és, companys i companyes, la política, el que fem els socialistes, transformar la realitat de la ciutadania i governar per a la majoria social del nostre país", va destacar Sánchez, que va assegurar que la mesura suposa una ampliació de l’"escut social" i que és una altra mostra més que "Espanya va en la bona direcció". A més, va aprofitar l’anunci per carregar de nou contra el PP, posant èmfasi en l’important increment de l’SMI des del Govern de Mariano Rajoy fins a l’actualitat. Una pujada de fins a un 52%, passant dels 735 euros mensuals als 1.134 que implica aquesta última pujada.

Notícies relacionades

La decisió beneficiarà uns 2,3 milions de treballadors a tot Espanya, 300.000 d’ells a Catalunya, i s’aplicarà amb caràcter retroactiu a l’1 de gener.

Amb tot, Sánchez va assegurar que el seu Govern està aconseguint "més ocupació, més polítiques socials i més convivència que mai", a diferència –va assegurar– de quan governava el PP, a qui va atribuir "manifestacions de pensionistes, sanitaris, dones i joves, perquè veien retallats els seus drets". "Amb l’economia, a la dreta li passa com amb els seus fracassos electorals, que no sap com gestionar-ho. Aquesta és la qüestió", va resumir Sánchez.

Temes:

Govern PSOE