El poder judicial
Brussel·les imposa al PSOE i al PP un calendari ràpid per renovar el CGPJ
La CE en té llestos els terminis, pendents d’aprovació per les dues forces
Totes les parts assumeixen que els temps no es poden allargar

La renovació del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) començarà ben aviat un nou capítol. La Comissió Europea va rebre la proposta del PP –a la qual el president del Govern va donar el vistiplau en la seva reunió del desembre amb Alberto Núñez Feijóo– de supervisar la negociació de l’òrgan de govern dels jutges, tantes vegades frustrada en els últims anys. I, segons fonts pròximes a l’Executiu comunitari, el paper està acabat, i el PP i el PSOE l’han de rebre i li donar llum verda.
La proposta, segons expliquen i també en els dos grans partits hi compten, fixarà una metodologia amb els objectius per aconseguir i, sobretot, un calendari. No és un assumpte menor perquè al juny hi ha eleccions europees i cap de les parts veu viable que l’assumpte s’estiri sine die. Al contrari. Brussel·les està disposada a mediar entre els populars i els socialistes per resoldre un problema que ja ha tingut ressò en les institucions comunitàries des de fa temps. Però en la Comissió també entenen que s’ha de comprovar en un termini ràpid si hi ha voluntat real i capacitat per a l’acord. I això es farà a través d’uns terminis concrets.
Cita electoral a Galícia
Tal com ha pogut saber EL PERIÓDICO, el moviment següent que hauria de ser "imminent" és que el PP i el PSOE donin el seu vistiplau a la proposta. I, després, si les dues parts accepten, començarien els treballs. Un calendari ràpid és el que esperen als dos quarters generals.
I també creuen que hauria de ser així, tot i que ben a prop està ja la primera cita electoral a Galícia. El PP s’hi juga molt, perquè necessita revalidar la majoria absoluta. En altres ocasions, especialment en l’últim intent del 2022, les converses van acabar frustrant-se per la proximitat del nou cicle electoral. A Génova, de fet, van canviar la seva estratègia per endurir el to contra el Govern, entenent que la renovació era incompatible amb el canvi en el Codi Penal exigit pels independentistes per eliminar el delicte de sedició i variar el de malversació.
Els socialistes eviten aclarir si estan disposats a acceptar la proposta del PP de renovar el CGPJ amb el sistema vigent i de manera paral·lela acordar la reforma de la llei del poder judicial perquè siguin els jutges els que elegeixin la majoria dels vocals. Sí que diuen estar disposats a acceptar la metodologia que proposi la Comissió Europea, però entenen que Brussel·les no demanarà una reforma paral·lela a l’hipotètic pacte.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Acte a Barcelona Feijóo promet «més finançament» per a Catalunya si governa: «Sé que el necessita i el tindrà»
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça planeja un homenatge a Messi per inaugurar el Camp Nou acabat
- Atacs al Govern Les saunes del pare de Begoña Gómez, el «míssil de flotació» llançat des de les clavegueres per Villarejo contra Sánchez: «Això el mata»
- EL FINANÇAMENT Montero proposa «federalitzar la gestió tributària» per a totes les comunitats «per igual» i no només per a Catalunya
- Cop al narcotràfic La Policia desmantella a Amposta el laboratori clandestí més gran d’èxtasi d’Espanya