En una interlocutòria
Rebutjada la querella per tortures a la Via Laietana per estar prescrits i amnistiats els fets denunciats

Per primera vegada la fiscalia havia informat a favor de l’admissió a tràmit d’una querella per tortures comeses durant el franquisme, però ni amb això n’hi hagut prou perquè la jutge del Jutjat d’Instrucció número 18 de Barcelona admeti la interposada pel president de l’Associació Catalana d’Expresos Polítics del Franquisme, Carles Vallejo, per crims de lesa humanitat, pel que va patir durant la seva detenció a la comissària de la Via Laietana entre el 17 de desembre del 1970 i el 5 de gener del 1971.
En una interlocutòria, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, la magistrada Carmen García Martínez rebutja la querella presentada per Vallejo a l’entendre que els fets que denuncia estan prescrits i van ser amnistiats amb la llei del 1977 «d’acord amb la legislació vigent al temps dels fets».
La Fiscalia de Barcelona havia demanat al jutjat que s’investiguessin les tortures de la policia franquista invocant per primera vegada la nova llei de memòria democràtica, en vigor des de l’octubre del 2022, que obre la porta a indagar crims de la dictadura que l’amnistia del 1977 impedia perseguir. És la primera vegada que la fiscalia es pronuncia a favor de perseguir els crims de lesa humanitat i de tortures des que es va aprovar aquesta legislació. «És un primer pas important», ha celebrat Vallejo, que presideix l’Associació Catalana d’Expresos Polítics del Franquisme i la vocació del qual és que el seu procés obri la porta a molts d’altres.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE