Al Senat

ERC impulsa la reprovació de la ministra de Transport i reclama les competències de Rodalies

  • Caos a l’R2 de Rodalies: Adif manté la hipòtesi del llamp i el Govern exigeix una auditoria pròpia

ERC impulsa la reprovació de la ministra de Transport i reclama les competències de Rodalies

JOSÉ LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Miguel Ángel Rodríguez

ERC ha complert la seva amenaça i ha registrat al Senat una moció per reprovar la ministra de Transport, Raquel Sánchez, per la mala gestió del sistema de Rodalies. Més enllà d’aquesta iniciativa els republicans catalans reclamen la transferència integral del servei de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. «La gent no pot viure pendent d’un tren que pot ser que no arribi mai», ha denunciat la portaveu d’ERC en la Comissió de Transport al Senat, Sara Bailac.

Una setmana després que Gabriel Rufián posés sobre avís Pedro Sánchez sobre aquest moviment, ERC, juntament amb EH Bildu, ha presentat al Senat una moció que, previsiblement, es votarà la setmana vinent. No obstant, l’elecció de la Cambra alta per impulsar aquesta iniciativa és significativa, ja que sol comportar menys exposició pública, i per això el soroll serà menys que si aquest xoc es produís al ple del Congrés dels Diputats.

En concret, la moció planteja la reprovació de Raquel Sánchez «per la constant ineficàcia en la gestió de Renfe i ADIF a Catalunya, la incapacitat per adoptar mesures per fer front a les incidències i l’afectació diària en la qualitat del servei i la mobilitat de les persones viatgeres». Seria molt possible que la iniciativa tirés endavant, ja que ERC i Bildu compten amb 16 senadors, però, segurament, el PP, Cs, Vox, Junts i altres formacions minoritàries es mostrarien a favor de reprovar la ministra de Transport.

Traspàs de competències

No obstant, el text registrat inclou també la petició al Govern de coalició de «fer el traspàs integral de Rodalies», així com «traspassar els recursos econòmics pertinents i transferir la titularitat de la infraestructura ferroviària, així com el material mòbil, personal i les estacions en condicions d’ús a la Generalitat de Catalunya». Amb aquest apartat es fa pràcticament impossible que les formacions de la dreta recolzin el text en el seu conjunt.

En l’exposició de motius, ERC assenyala que «les incidències greus, és a dir, les que suposen una afectació superior als 100 minuts, en el servei de Rodalies a Catalunya han augmentat un 60% en els últims 10 anys», cosa que la portaveu del grup parlamentari, Mirella Cortès, qualifica «d’insostenible». «Som davant un autèntic col·lapse sistèmic del servei de Rodalies. No es tracta de contratemps puntuals, es tracta d’un pou sense fons d’hores perdudes i inversions pendents que avui dia representa el servei de Rodalies a Catalunya», ha denunciat la portaveu republicana.

La ministra es defensa

Per la seva banda, Sánchez ha acusat la Generalitat de no complir les seves obligacions en la gestió de Rodalies, després d’assegurar que té la titularitat del servei des del 2010, i ha avisat que el traspàs integral «no és possible».

En una entrevista a La 2 i Ràdio 4, la ministra ha obert la porta a acordar el traspàs de «determinats trams que únicament són d’utilització intercomunitària» i ha insistit que les infraestructures ferroviàries formen part d’una xarxa estatal.

Així mateix, ha acusat el Govern de «fer campanya» i l’ha instat a ratificar el contracte programat per establir les obligacions tant de l’operador —Renfe– com les seves com a titular del servei. «Fa anys i anys que reclamem que firmi aquest contracte programa. La Generalitat mai en parla i no explica a la ciutadania quines raons té per no firmar-lo», ha retret.

Notícies relacionades

En contraposició, Sánchez ha asseverat que el Govern central assumeix la seva responsabilitat amb Rodalies i inverteix «com mai» en el servei després d’una dècada durant la qual, al seu judici, no es va fer.

Sobre l’avaria de l’R2, ha dit que no entén la «polèmica generada artificiosament» sobre les causes de l’incendi en un quadro de senyalització de Gavà (Barcelona) i ha assegurat que el llampec a què assenyala el Govern central com a origen del foc és una hipòtesi i que quan en tinguin la causa determinada ho explicaran, i ha garantit: «Es deu a un cas fortuït, que no és predictible i que no es deu tampoc a una falta d’inversió».