Relació entre partits
Asens avisa Junqueras que és «incompatible» ser hereu de CDC i també del PSUC
El president d’Unides Podem acusa els jutges de continuar sent els «autèntics guionistes» de la política i de bloquejar la desjudicialització

El president del grup parlamentari d’Unides Podem al Congrés, Jaume Asens, ha replicat al líder d’ERC, Oriol Junqueras, que és «incompatible» reivindicar ERC un dia com a «hereu» de CDC, i l’altre com a «hereu» de PSUC. En una atenció als mitjans aquest diumenge des del fossar de la Pedrera, a Montjuïc, Asens ha respost així al líder republicà, que ahir va reivindicar ERC com els «autèntics rojos» i «hereus» del PSUC. El morat reconeix que els de Junqueras representen el llegat de Lluís Companys, però que, «ningú dubta que orgànicament» el PSUC forma part del seu espai. Així, ha al·legat que el PSUC es va refundar en ICV, i que els verds ho van fer després amb els Comuns.
«ERC un dia es reivindica hereu de CDC i un altre del PSUC. S’han d’aclarir perquè no es pot repicar i anar a la processó. O són hereus de CDC o del PSUC. Però les dues tradicions són incompatibles», ha remarcat Asens. A més, ha dit que faria falta que ERC demostrés «amb actes i no només amb paraules» que són realment hereus del PSUC, i ha instat els republicans a interpel·lar «les polítiques del 80%».
En un acte d’homenatge als homes i dones del partit que van morir en la lluita antifranquista, Asens ha reivindicat el llegat del PSUC, però ha alertat que pot quedar en «paper mullat» si en un futur governen «els hereus dels que els van afusellar» i que «volen tornar al 1936». «És un dia d’esperança i de memòria per recordar qui som i d’on venim, però també cap a on anem. I del que hauríem pogut ser si la dictadura no ho hagués impedit», ha valorat Asens.
En el mateix acte ha tornat a reclamar al ministre Fernando Grande-Marlaska que «desbloquegi» el projecte de la Via Laietana com a espai per a la memòria democràtica.
Contra els jutges
Notícies relacionadesAsens també ha lamentat que, a Espanya, els jutges continuïn volent ser els «autèntics guionistes» de la política: «És una de les grans dificultats que tenim per desjudicialitzar el conflicte», ha afegit amb referència a la situació política entre Catalunya i l’Estat, la revisió de les condemnes dels presos després de la reforma del Codi Penal.
Així mateix, Asens ha assegurat que, en una democràcia, «el que impera és l’imperi de les lleis, i no l’imperi dels jutges». El dirigent dels Comuns ha advertit que a Espanya hi ha un «problema» en la judicatura i, sobretot, a la cúpula, perquè no assumeix que és el Congrés que ha de fer les lleis. «Fins que no aconseguim renovar la cúpula judicial serà molt difícil fer avenços en el camí de la desjudicialització», ha afirmat.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos