Renuncia a l’escó
L’últim escuder de Domènech als comuns deixa el Parlament
El diputat Marc Parés torna a la universitat després de quatre anys a la institució i entrarà al seu lloc Núria Lozano
Era principis de setembre quan Xavier Domènech deixava de la nit al dia la política «esgotat» de les tensions internes als comuns. El seu lideratge al Parlament amb prou feines va durar nou mesos. Després van venir encara més turbulències amb l’adeu d’Elisenda Alamany i de l’exlíder d’EUiA Joan Josep Nuet, tots dos ara a l’òrbita d’ERC. Del nucli de fidels que es van enrolar en el projecte de la mà de Domènech només quedava Marc Parés, que aquest dijous ha tancat també la seva etapa a la institució després de quatre anys com a diputat per tornar a la universitat.
És just allà on va teixir vincles amb Domènech. Llicenciat en geografia, tornarà a la seva vida anterior com a professor. El seu pas pel projecte polític de Catalunya en Comú, al qual continuarà vinculat a través de la fundació, ha sigut més discret del que inicialment va imaginar el grup d’independents pròxims a l’arquitecte del partit. Amb Domènech, ell, com Alamany –ara número dos d’Ernest Maragall a Barcelona– i Xavier Matilla –que ara exerceix d’arquitecte en cap a l’Ajuntament de Barcelona–, estava cridat a ser un dels puntals d’un partit que es va fundar el 2017 amb vocació de superar les quotes dels partits d’origen –Barcelona en Comú, ICV, EUiA i Podem Catalunya– i aconseguir una confluència.
Aquest propòsit va acabar saltant pels aires el 2018 per les reticències dels partits preexistents. Ada Colau es va acabar posant al capdavant fent tàndem amb Domènech i desbancant així Alamany i l’executiva que inicialment havia dissenyat. Parés va ser l’únic d’aquest grup d’independents que va aguantar a les llistes d’En Comú Podem de les eleccions del 14 de febrer del 2021. Fins avui, que s’ha acomiadat i ha sigut ovacionat després de defensar la posició del grup en la polèmica moció d’infraestructures presentada pel PSC en plena negociació de pressupostos amb el Govern.
Parés ha exercit un rol discret dins del grup, però des d’En Comú Podem el defineixen com un «puntal» que ha estat formant part de l’equip negociador dels comptes i que era el portaveu en comissions de pes com la d’Interior i la de Territori, a més de ser l’impulsor de la llei de barris. Ell, tanmateix, ha prioritzat quatre anys després tornar a la facultat de la UAB, on es retrobarà amb Domènech. Amb la seva marxa, serà Nuria Lozano la que agafi l’escó, exdirigent d’EUiA que forma part dels discrepants amb Nuet que van acabar fundant Esquerra Unida de Catalunya.
- La cultura que ve 15 pel·lícules que marcaran el 2026 a les sales de cine
- Badalona Albiol oblida el desallotjament de l’antic B9 en el missatge de Cap d’Any
- Més traçat del metro sense nous combois
- Sorteig de Reis ¿On puc comprovar el meu dècim de la Loteria del Nen 2026 en línia? Consulta els números premiats
- Mendicitat digital Morir en directe per un repte d’internet
- Primera persona Mercè Torrentallé, presidenta de les entitats de Salud Mental: "Hem fet camí, però ara falta que la joventut s'impliqui"
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Any nou, les mateixes pors
- Club Entendre-hi + Animals i plantes ¿Com replantar l’arbre de Nadal després de les festes?
- Cas Koldo El jutge Puente denega l’autorització perquè Ábalos assisteixi a la comissió Koldo al Senat com va demanar el PP
- En contra del criteri de la Fiscalia El jutge obre judici oral contra Errejón per la presumpta agressió sexual a Elisa Mouliaá
