Negociació dels comptes catalans

El Govern llança la seva última proposta al PSC sobre la B-40 per desencallar els pressupostos

Els republicans proposen estudiar totes les opcions per al Vallès, també el tram de la Ronda Nord de l’autovia

Sindicats i patronals demanen salomònicament «responsabilitat» als grups perquè les xifres tirin endavant

El Govern llança la seva última proposta al PSC sobre la B-40 per desencallar els pressupostos

ALEJANDRO GARCÍA / EFE

4
Es llegeix en minuts
Xabi Barrena
Xabi Barrena

Periodista

Especialista en informació sobre el Govern de Catalunya, de ERC y en el seguiment de l'actualitat del Parlament.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tot sobre la taula. El Govern, via el grup parlamentari d’ERC, ha llançat l’última oferta al PSC per superar el gran escull que queda en la negociació entre tots dos dels pressupostos del 2023: el suport de l’Executiu a la construcció de l’autovia orbital B-40. En una esmena que introdueixen els republicans a una moció socialista al Parlament que reclama el suport del Govern perquè es faci realitat el tram entre Sabadell, Castellar del Vallès i Terrassa, ERC proposa al seu torn que s’estudiïn totes les opcions, també aquest tram de la B-40 conegut com a Ronda Nord.

Fonts del Consell Executiu han apuntat a aquest diari que aquesta és l’«última proposta» que el gabinet de Pere Aragonès presenta, després de la de dilluns passat (entregat en mà per la consellera Laura Vilagrà a la portaveu del PSC al Parlament, Alícia Romero) i que no ha tingut resposta per part del primer partit en vots en les últimes eleccions per la seva «falta de concreció».

Fins dijous

La moció socialista, i l’esmena republicana, se substanciaran dijous vinent a la Cambra catalana. Aquest és el temps que es donen, doncs, les dues forces per arribar a un acord. Pel mig, el ‘dimecres negre’ del Govern, amb la coincidència de totes les vagues convocades per a aquesta setmana (en sanitat, educació i mobilitat) i una sessió de control que veurà un nou cara a cara entre Aragonès i Salvador Illa i que pot donar més d’una pista per entreveure el desenllaç final del culebró pressupostari.

En el text, els republicans proposen «acordar dins del primer semestre del 2023, amb el Ministeri de Transports» un conveni de «finançament que garanteixi la redacció del projecte de millora de la mobilitat al Vallès Occidental, que el Govern» pacti amb els ajuntaments implicats tenint en compte» el Pla d’Estudi de Mobilitat del Vallès i que inclogui l’estudi de totes les propostes de millora viària possibles, incloent la Ronda Nord» Terrassa, Sabadell i Castellar i la C-58».

Una altra de les esmenes d’ERC versa sobre l’aeroport. Proposen acordar, també en la primera meitat de l’any, «una comissió tècnica» amb el Govern de Pedro Sánchez «que permeti acordar el nou model aeroportuari que necessita Catalunya i que permeti la modernitzar-lo «per «convertir-se en un veritable hub intercontinental». Això sí, amb respecte «a la biodiversitat, la convivència veïnal i les directives europees» en matèria de medi ambient, «amb especial cura en la preservació de l’espai natural protegit del delta del Llobregat». És a dir, entenent que es construeix en paratges naturals.

Última bala

L’última bala republicana, en termes de proposta, succeeix l’últim intent per pressionar el PSC. Així, aquest dilluns al matí, el president Aragonès es va reunir amb els agents socials (patronals i sindicats) per compartir amb ells l’estat de les negociacions. Aquests van considerar que Catalunya es veurà abocada a un escenari d’«inestabilitat econòmica i política» en el cas que els comptes finalment no tirin endavant. Motiu pel qual van fer una crida a la «responsabilitat» salomònicament, és a dir, tant al Govern monocolor d’ERC, com a l’oposició de Junts i, sobretot, el PSC.

I és que tant les patronals (Foment i Pimec) com els sindicats (UGT i CCOO), després de reunir-se amb Aragonès, no van voler assenyalar qui són els ‘bons’ o els ‘dolents’ en aquesta negociació que s’acosta ja a febrer. «Nedar i guardar la roba, ja se sap», ha ponderat una font del Govern que ha dit que espera «que en privat sí que pressionin» els socialistes.

Després del conclave amb els agents socials, Vilagrà i la consellera d’Economia, Natalia Mas, van reiterar que la negociació està bloquejada «sense raó» i que en el que és el debat estricte de les xifres dels comptes, l’acord amb els socialistes ja està perfilat, amb 184 mesures que sumen més de 5.100 milions d’euros. «S’han abordat, a més, cinc qüestions extrapressupostàries i només hi ha dissens en la B-40», va revelar Vilagrà, que ja va anunciar que en les següents hores hi hauria una nova proposta del Govern.

I aquesta diferència està sent monitoritzada per l’únic partit amb un acord firmat amb el Govern, els comuns. El portaveu de Catalunya en Comú, Joan Mena, ha advertit aquest dilluns que la seva formació no acceptarà que «vagi ni un sol euro» dels pressupostos de la Generalitat a la B-40 (quart cinturó), fins al punt que, si això passa, «trencaria» el seu acord amb el Govern d’ERC, al qual ha demanat que «no cedeixi al xantatge del PSC». Una obra, s’ha de recordar, que és competència exclusiva de l’Estat.

Notícies relacionades

Fonts parlamentàries van assenyalar que la proposta republicana no ha sigut elaborada amb els comuns, tot i que aquests sí que estan al cas de cada moviment que realitza Esquerra.

El que va avançant, a una altra velocitat, però sense parar, és la negociació de l’Executiu amb Junts per Catalunya. Ja hi ha acord sobre 54 mesures que sumen partides pressupostàries per import de 2.500 milions d’euros. La resposta del PSC està per arribar, tot i que Illa ja va avançar en una entrevista amb aquest diari que la seva proposta era de «mínims» i que l’Executiu havia de complir amb la totalitat de les seves exigències.