Congrés dels Diputats
El PSOE tem que Pedro Sánchez acabi recolzant la reforma del delicte de malversació d’ERC
Dirigents i líders territorials socialistes no acaben d’entendre l’actitud de Sánchez davant una modificació que pot tenir efectes no desitjats
Quan li van preguntar per la reforma de la malversació, Félix Bolaños va fer una pausa. «Bé, miri, el PSOE i Unides Podem han presentat una proposició de llei per europeïtzar el nostre Codi Penal sobre la sedició [...]. Aquest és el compromís del Govern. Després altres grups, com Esquerra, han dit que també es poden retocar altres delictes, com la malversació. Cada grup és lliure de presentar-hi esmenes i nosaltres en aquell moment les analitzarem. Però tolerància zero amb la corrupció», va contestar dimarts passat el ministre de la Presidència a la cadena SER.
«¿Això vol dir que no creu que calgui retocar la malversació?», li van insistir.
«No –va respondre Bolaños–. Això vol dir que a Espanya, quan governava el PP, la corrupció era el primer o el segon problema per als espanyols. Ara no ho trobem en la llista: està a baix del tot. I per tant, aquesta bandera de la decència i la integritat la continuem mantenint, sens dubte».
Són aquest tipus de declaracions ambigües, que deixen tot obert, intenten desviar el focus parlant del PP i fins i tot abonen el terreny argumentatiu per acabar recolzant un canvi del delicte de malversació, les que omplen d’inquietud el PSOE. Resulta difícil, gairebé impossible, trobar un dirigent o líder territorial socialista que recolzi aquesta hipotètica reforma per rebaixar les penes associades a aquest delicte.
La incomprensió
El partit no acaba d’entendre quin interès pot tenir el president del Govern, Pedro Sánchez, a l’hora de recolzar una modificació d’aquest tipus. Encara menys davant del que ha passat amb la llei del ‘només sí és sí’, que ha permès que agressors sexuals surtin de la presó abans del previst, en aplicació de la retroactivitat de la norma més favorable al reu. Els republicans volen que el canvi normatiu sobre la malversació se circumscrigui a aquells casos lligats a la sedició, sempre que no hi hagi lucre personal o de tercers, cosa que podria permetre escurçar la inhabilitació que pesa sobre Oriol Junqueras, president d’ERC, i també impedir l’ingrés a presó de diversos antics càrrecs d’aquest partit encausats pel procés independentista. Però una reforma d’aquest tipus, que tampoc acaben de recolzar en Unides Podem ni en altres grups en els quals sempre es dona suport al PSOE, com el PNB, resulta extremadament complicada i pot implicar també efectes no desitjats.
«¿I si això permet la sortida de presó de dirigents del PP com Francisco Granados o Eduardo Zaplana? ¿Com ho justificarem?», es pregunta un veterà dirigent del PSOE. Però de la modificació també es podrien beneficiar antics càrrecs socialistes com José Antonio Griñán, expresident d’Andalusia, condemnat a sis anys de presó pel ‘cas ero’, cosa que posaria en qüestió aquesta «tolerància zero amb la corrupció» de què parlava Bolaños en l’entrevista.
Així que el PSOE no ho veu. L’únic argument davant aquesta hipotètica reforma, segons un altre membre de la direcció socialista, seria «acabar de treure tot halo de victimisme a ERC per les penes de presó i clausurar la taula de diàleg entre el Govern central i la Generalitat, que al cap i a la fi tenia entre els seus objectius desjudicialitzar el conflicte polític a Catalunya».
La proposta
Notícies relacionadesEls republicans, en principi, registraran aquesta setmana (el termini acaba divendres vinent) l’esmena parcial a la reforma de la sedició, que substitueix aquest delicte pel de desordres públics, per incloure-hi també la malversació. Membres del partit liderat pel president, Pere Aragonès, assenyalen en privat que gairebé tot està ja pactat amb la Moncloa. Aquí, expliquen, hi ha cert repartiment de papers, i socialistes i morats es presenten com a proposadors del canvi en la sedició i ERC en el cas de la malversació, perquè no aparegui Sánchez com a impulsor d’aquesta última modificació.
Això explicaria l’actitud de la Moncloa. «No hi ha cap negociació amb ERC sobre la malversació. Cap», insisteix un membre del Govern. Sánchez també sol llançar pilotes fora quan li fan preguntes. La setmana passada, per exemple, el cap de l’Executiu va remarcar, citant l’article 155 de la Constitució, que una reforma penal d’aquest tipus no deixaria l’Estat sense eines davant un nou desafiament independentista com el del 2017. «Esperarem la tramitació parlamentària. Si [els republicans] hi presenten una esmena, l’estudiarem», va afegir. La incògnita es resoldrà d’aquí uns dies.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
