XXV Cimera Hispano-alemanya
Sánchez i Scholz pressionen Macron perquè el MidCat estigui enllestit el 2025: «És de summa importància»
El pla d’acció subscrit en la cimera hispano-alemanya inclou una menció explícita al gasoducte per millorar la dependència energètica de la UE
Els dos països advoquen perquè s’obrin negociacions entre totes les parts implicades, que incloguin la Comissió Europea
La pressió d’Espanya i Alemanya perquè França cedeixi i accepti la construcció d’un gasoducte pel Pirineu –el MidCat–, que travessarà part del seu territori per proveir de gas la Unió Europea, escala un esglaó més. El president del Govern, Pedro Sánchez, i el canceller alemany, Olaf Scholz, han inclòs aquesta reclamació en el pla d’acció entre els dos països, subscrit en la cimera hispano-alemanya celebrada aquest dimecres a la Corunya.
«Continuarem pressionant per una capacitat més significativa d’interconnexió de la península Ibèrica per millorar la seva contribució a la seguretat del subministrament a tota la UE», assegura el document, que també posa data per a la seva construcció: l’any 2025. «És de summa importància», afirmen, per aconseguir un mercat energètic intern veritablement sòlid, accelerar la transició verda i reforçar l’autonomia estratègica de la UE». A més s’advoca per obrir converses i que en aquestes s’inclogui la Comissió Europea.
Sánchez i Scholz es conjuren d’aquesta manera per vèncer la resistència francesa que rebutja el gasoducte per diferents raons. Les principals són, segons diferents fonts polítiques espanyoles, l’impacte que aquesta infraestructura té al seu territori i el rebuig que produeix en algunes poblacions, però també la tradicional negativa de França a ajudar Espanya. Tot i que aquesta última raó pot quedar ara totalment desfasada, ja que no es tracta només d’una petició espanyola, que fa dècades que demanda millorar la interconnexió, sinó d’una obra que pot contribuir a pal·liar la dependència de la UE i d’Alemanya del gas rus. Espanya podria així enviar gas a Europa, que arribaria prèviament liquat a les regasificadores que hi ha al nostre país.
Notícies relacionadesLa implicació de Scholz, que ja ha demanat abans a l’impuls al MidCat, suposa una gran ajuda per vèncer l’oposició francesa, ancorada en els arguments que trigaria molt a ser operatiu i que va en contra del seu objectiu de prescindir dels combustibles fòssils el 2050. La declaració hispano-alemanya d’aquest dimecres persegueix rebatre aquests dos plantejaments, ja que assegura que pot estar en funcionament el 2025 i posa l’accent en el fet que transportaria també una energia neta com l’hidrogen verd.
La cooperació entre els dos països per mirar de superar el rebuig d’Emmanuel Macron es produeix després que París hagi fet algun petit gest en les últimes setmanes i es mostrés obert a discutir-hi en la cimera euromediterrània que havia de celebrar-se divendres passat a Alacant, i que va ser posposada perquè Pedro Sánchez es va contagiar de covid, en la qual els caps d’Estat i de Govern dels nou països participants haurien parlat, precisament, de la crisi energètica.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
- Política Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
