Debat

L’ús de pilotes de goma: el principal escull per reformar la llei mordassa

Els partits del Govern reprenen el debat sobre eliminar aquest material de les unitats antidisturbis de la Policia

L’ús de pilotes de goma: el principal escull per reformar la llei mordassa
5
Es llegeix en minuts
Europa Press

El grup de treball compost pels partits del Govern i els seus habituals socis parlamentaris han reprès els contactes per mirar d’assolir un pacte sobre la reforma de la Llei de Seguretat Ciutadana que va aprovar el Govern del PP, coneguda pels seus detractors com a ‘llei mordassa’, unes negociacions que continuen presentant com a principal escull que s’elimini l’ús de les pilotes de goma dins del material antidisturbis de la Policia.

Segons informen a Europa Press fonts parlamentàries, les negociacions es limiten encara a l’intercanvi de propostes entre els partits del Govern, PSOE i Unides Podem, i els seus principals socis parlamentaris. La idea és intentar segellar un acord entorn de les esmenes primer entre socis per després tornar a convocar la ponència de la qual formen part tots els grups amb representació parlamentària.

Els més optimistes parlen de la possibilitat de reunir la ponència en les pròximes setmanes, potser a l’octubre, però hi ha formacions que ho veuen massa complicat i auguren que potser no hi haurà acord, si finalment s’aconsegueix, fins a final d’any.

Interior compra 60.000 pilotes

Entre els socis del Govern ha caigut aquesta setmana com una galleda d’aigua freda la decisió del Ministeri de l’Interior de comprar unes 60.000 pilotes de goma per reposar existències en les unitats d’intervenció policial, conegudes com a ‘antiavalots’.

Des d’ERC, han remarcat que això no ajuda les negociacions i, com EH Bildu i Més País, han qüestionat la decisió remetent-se a informes d’organitzacions de drets humans que reporten l’«extrema gravetat» que comporta el seu ús per les lesions que poden originar.

Els socis de l’Executiu apressen per tancar la reforma de la llei mordassa, un compromís de legislatura segellat per Pedro Sánchez i Pablo Iglesias el desembre del 2019. Des d’Unides Podem, el coportaveu Javier Sánchez Serna va qualificar fa un mes de «vergonya» que la norma portés més temps en vigor amb el Govern socialista que amb el PP, que va tirar endavant la llei el 2015 gràcies a la seva majoria absoluta.

Sense avenços des d’abans d’estiu

Sobre el paper, la situació està com abans de l’estiu a causa de la falta d’avenços significatius durant el període de vacances. Els grups ja van tancar en la ponència el nou text de 29 articles –sobre 54– de la futura Llei de Seguretat Ciutadana, al qual se’n sumen dotze més de ja pactats. No obstant, entorn de la meitat d’aquests últims encara no tenen tancada la nova redacció.

Els socis de l’Executiu treballen amb l’objectiu que el nou text de la llei s’elevi a la ponència i després a la Comissió d’Interior abans de Nadal. Fonts d’EH Bildu no descarten que es pugui convocar la comissió a l’octubre, tot i que adverteixen que eliminar les pilotes de goma és una «línia vermella» per recolzar la reforma.

També insisteix en aquest punt ERC, que exigeix, així mateix, que es modifiqui l’assumpte relatiu a les «mancada de respecte» a agents de les Forces de Seguretat, el relatiu a la desobediència que, remarquen, ja està en el Codi Penal i també el de la responsabilitat dels convocants de manifestacions en les quals es produeixin aldarulls. Segons el seu parer, caldrà castigar qui, per exemple, cremi contenidors, però no qui organitza la protesta.

Des d’Unides Podem reconeixen que hi continua havent esculls, principalment en l’ús del material antidisturbis que utilitza la Unitat d’Intervenció Policial (UIP), una cosa que en el passat ja ha sigut objecte de polèmica: el 2014, per exemple, el Govern del PP va afirmar arran de les queixes del Defensor del Poble que les pilotes de goma es limitaven «només a casos extrems i degudament justificats».

ERC i EH Bildu exerceixen en aquest punt una pressió més gran per a l’eliminació total i immediata de les pilotes de goma, prenent com a referència que a Catalunya els Mossos d’Esquadra ja disposen d’un material conegut com a foam, considerat a priori menys lesiu, tot i que també qüestionat per alguns col·lectius socials després de les lesions en les protestes contra l’empresonament de Pablo Hasel.

Unides Podem, per la seva banda, recolza que es deixin utilitzar pilotes de goma, tot i que entén que s’ha de ser més flexible en els terminis i obrir un període de transició fins a la seva total eliminació. El partit morat també busca reformular el pes actual de la veracitat dels policies a les actes amb propostes de sanció, per la qual cosa en la nova norma es vol exigir que el relat de fets resulti «coherent, lògic i raonable, llevat prova en contra».

Un altre escull per a Unides Podem és reformular el mecanisme actual que serveix per notificar les multes derivades de la llei mordassa a l’entendre que hi ha buits legals per la falta de supervisió judicial.

Devolucions o registres corporals

Altres qüestions com eliminar completament les devolucions en calent de migrants es va pactar que quedarà regulat a la Llei d’Estrangeria i es trauria de la llei mordassa. També hi ha acord majoritari en modificar l’article 20, que regula els registres corporals per «reduir al mínim» els nus i evitar que es puguin portar a terme en la via pública.

La intenció dels partits que governen en coalició és «augmentar les garanties» en les actuacions policials, com passa amb l’esmena a l’article 22 sobre les gravacions amb videocàmera en la via pública. D’ara endavant es pretén que aquestes gravacions –per exemple en una manifestació que derivi en aldarulls– es reflecteixin en atestats i que quedi tot el material a disposició judicial si així es requereix.

Notícies relacionades

Els sindicats policials es van manifestar a Madrid per expressar els seus dubtes –tot i que alguns han matisat en les últimes setmanes el seu rebuig frontal en vista del curs de les negociacions– sobre la fórmula escollida per a les identificacions amb retencions d’un màxim de dues hores, tret d’excepcions justificades, i l’obligació de traslladar l’afectat al lloc d’origen en el cas d’haver canviat de localitat.

El 19 de gener la ponència va tancar un acord per regular els controls en la via pública per vincular-los a supòsits d’alteració greu i efectiva de la seguretat ciutadana o en casos de prevenció de delictes greus, limitant el temps de durada al mínim imprescindible.