Ple del Congrés
El Govern esquiva el veto d’ERC a la reforma de la llei de seguretat nacional amb el PP
El ple de la Cambra baixa s’haurà de pronunciar sobre les dues esmenes a la totalitat de JxCat i d’ERC així com sobre l’esmena amb text alternatiu d’ERC a un projecte de llei que no acontenta ni els partits de dreta ni els d’esquerra
El Govern salvarà aquest dijous una altra votació difícil. Enmig de la polèmica del cas Pegasus, amb la relació amb ERC al límit, l’Executiu ha aconseguit el recolzament del PP per continuar la tramitació de la reforma de la llei de Seguretat Nacional. Els populars han anunciat que votaran en contra de les esmenes a la totalitat presentades pels republicans catalans i per JxCat per tombar la modificació proposada que permet la intervenció de l’Estat per garantir recursos de primera necessitat davant situacions de crisi.
El ple de la Cambra baixa s’haurà de pronunciar sobre les dues esmenes a la totalitat de JxCat i d’ERC, així com sobre l’esmena amb text alternatiu d’ERC a un projecte de llei que no acontenta ni els partits de dreta ni els d’esquerra, ja que consideren que vulnera drets fonamentals. No obstant, el sentit del vot avançat pels conservadors dona al Govern la tranquil·litat necessària per afrontar la votació sense por.
I, tot i que ERC va valorar en un primer moment retirar els seus vetos, fonts del grup parlamentari han assegurat a Efe que els mantindran, cosa que deixa en l’aire si el projecte de llei segueix el seu tràmit o decau.
De moment, les esmenes a la totalitat dels independentistes que es voten en bloc –no així la de devolució amb text alternatiu– són rebutjades pel PSOE i per Unides Podem, però no tenen garantits els vots necessaris perquè decaiguin, ja que alguns socis d’investidura com el PNB o Més País estan valorant si recolzar-les.
Tampoc el PP, Vox i Ciutadans han avançat el seu sentit del vot tot i que aquests partits van mostrar el seu rebuig quan va ser aprovada pel Consell de Ministres el 15 de febrer al considerar que dona poder absolut al Govern i vulnera drets fonamentals de la Constitució.
De fet, tant Vox com l’antic líder del PP, Pablo Casado, van arribar a anunciar que recorrerien aquesta llei davant el Tribunal Constitucional, tot i que el nou líder dels populars, Alberto Núñez Feijóo, ha assenyalat en les últimes hores que no vol trencar el diàleg amb l’Executiu perquè el PP pretén servir a l’Estat.
Feijóo no ha revelat el vot, però ha dit que serà «previsible», mentre que Vox va avisar en el seu moment que la reforma de la Llei de Seguretat Nacional no pot servir per «imposar un règim de terror contra els drets individuals».
Queda per veure si la dreta s’alinea amb els vetos dels independentistes i deixa caure la llei.
Una norma que modifica la Llei de Seguretat Nacional de 2015 de manera puntual i no afecta el contingut essencial, segons va assenyalar l’Executiu en el seu moment. El text del projecte de llei incideix que la reforma dona compliment al mandat que la mateixa llei exigia de regulació dels recursos, a més d’adaptar-se a l’experiència viscuda per la crisi sanitària provocada per la pandèmia.
I és que amb la nova regulació, el Govern podrà conèixer amb exactitud i en cada moment els mitjans públics i privats amb què compta i s’assegura que la mobilització dels recursos es porta a terme de manera «eficient i integrada».
A més, el text de la llei assenyala que la contribució de recursos es farà en coordinació amb les comunitats autònomes, que, a més d’aportar mitjans humans i materials, intervindran en les fases de planificació i gestió.
Tanmateix, l’esmena de devolució d’ERC és taxativa i demana la derogació d’aquest projecte de llei. Igual com el veto de JxCat que critica la capacitat que s’arroga l’Estat de modificar «unilateralment el marc competencial».
«Suposa un intervencionisme inacceptable en un Estat de les autonomies», critica JxCat, mentre que ERC lamenta que el text de la nova llei deixi en mans del Govern central, «quan ho cregui convenient i sense prèvia consulta o deliberació del poder legislatiu, la declaració de situació d’interès per a la seguretat nacional».
El PSOE, tanmateix, confia que decaiguin aquests vetos i la vicesecretària general dels socialistes, Adriana Lastra, va deixar clar ahir el convenciment que el projecte seguirà la seva tramitació i passarà així a la comissió corresponent per al seu debat d’esmenes parcials.
«No és que negui que el PP voti en contra de la Llei de Seguretat Nacional, m’agradaria que hi donés suport», ha dit Lastra, que no confia «gens ni mica» en l’«altura de mires» dels populars i en la seva «responsabilitat d’Estat».
El cert és que aquest debat torna a deixar en evidència la fragilitat del Govern al Congrés i la seva dependència dels partits que van recolzar la investidura en plena polèmica per l’espionatge amb Pegasus. De nou es reviu una altra votació d’última hora pendent fins i tot de les abstencions.
- Les causes de l’excap del Govern Pujol esgrimeix "marcadors d’Alzheimer" davant el tribunal
- Els suports que van conduir Trump a la victòria s’erosionen
- Urbanisme La UPF enderroca les últimes cases dels militars de la Ciutadella
- Home atrapat Rescaten un home tancat al recinte d'un prostíbul a Medinyà
- LLIGA DE CAMPIONS Courtois maquilla una sacsejada
- Estudi activat Detectat un cas de tuberculosi entre els treballadors de les obres del Camp Nou
- Condemna per corrupció Laura Borràs considera una «tortura» que el Govern encara no hagi resolt la seva petició d’indult
- Al centre logístic BCN8 Desapareixen a Sabadell 3.767 paquets d’Amazon valorats en 200.000 euros en un enviament d’Alemanya a Espanya
- Prevenció Brian L. Mishara, psicòleg expert en suïcidi: "La primera pregunta no hauria de ser què et passa, sino qui ets"
- Crisi per la gestió de la dana El PP i Vox reprenen els contactes davant el relleu de Mazón i el nou cicle electoral
