815.000 euros de traspàs
El Parlament es veu obligat a modificar els seus comptes pel desacord sobre les dietes
Els grups parlamentaris continuen encallats en si ha de ser la institució la que assumeixi l’IRPF de la tributació del pas de les indemnitzacions a sou o si l’ha d’assumir cada parlamentari
Així són les nòmines dels diputats de la Cambra catalana
zentauroepp40476964 the chamber of catalonia s regional assembly the parlament171010115100 /
El Parlament va aprovar a l’octubre el pressupost de la Cambra catalana per al 2022, que avançava en una reducció progressiva de les indemnitzacions (les conegudes dietes) dels diputats perquè s’incloguin en el salari. Sis mesos després, ja en l’equador dels comptes vigents, els grups parlamentaris continuen sense tancar un pacte que ho faci efectiu, de manera que l’Oïdoria de Comptes i Tresoreria de la Cambra catalana ha alertat els membres de la Mesa que havien d’efectuar una modificació del pressupost per no incórrer en il·legalitats comptables i en un incompliment del reglament.
L’escull entre els partits continua sent el mateix: qui ha d’assumir la tributació de l’IRPF i si els diputats han de perdre o no poder adquisitiu. En el moment en què les indemnitzacions per despeses de viatge i desplaçament (que oscil·len entre 16.975,56 i 23.895,12 euros anuals) passen a incorporar-se al sou dels parlamentaris queden subjectes a tributació de l’IRPF. Per evitar que els diputats perdin part de la seva retribució neta, la proposta inicial era que aquesta retenció la cobrís el Parlament, cosa que suposaria, segons fonts de la Cambra, un cost d’1,1 milions d’euros per a les seves arques.
El rebuig de la CUP i els comuns a aquesta idea va obrir unes negacions a tres bandes –PSC, ERC i Junts– que han estudiat diverses vies per cobrir una part i minimitzar l’impacte sobre el sou, tot i que per ara continuen encallats i sense acord. Per això la Mesa, reunida aquest dimarts, ha avalat per majoria –tots, tret de la CUP– que 815.000 euros passin de comptar-se en el capítol pressupostari de complementàries a indemnitzacions.
Sense indicis d’acord
Notícies relacionadesFonts parlamentàries donen per fet que no hi haurà acord, almenys, per ara, i es veuen ja abocats a prendre una decisió de cara als pressupostos del 2023. La CUP retreu a la resta de grups que no hagin pres una decisió i que descartin la seva proposta, que passa per no cobrar aquestes dietes (que es comptabilitzin segons els desplaçaments) i que siguin els mateixos diputats els que assumeixin la tributació de l’IRPF. No obstant, això no ho compren els grups majoritaris, perquè consideren que és inviable haver de passar per caixa cada vegada que es gasta en viatges concrets i que el sou dels diputats ha de continuar sent el mateix: 2.921,8 euros mensuals.
Cap diputat consultat no considera que la decisió sobre les dietes es desencallarà aquest any pressupostari per diversos factors. Primer, per l’impacte que van tenir en la imatge de la institució les conegudes llicències per edat, una mena de prejubilació per a funcionaris que feia més de 15 anys que estaven a la Cambra i que superaven els 60 anys d’edat que està en via d’extinció. Segon, perquè ja passats els sis mesos, el debat es pot postergar amb la modificació de l’estructura pressupostària ja feta. I, tercer, perquè en aquest moment políticament veuen complicat justificar que la institució dediqui 1,1 milions d’euros a tributació sense que impacti en el salari dels parlamentaris. La qüestió és si el PSC, ERC i Junts arribaran a un acord intermedi, que no suposi una gran afectació a ses senyories ni a la Cambra catalana.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
En Comú Podem Parlament Ciutadans CUP PPC ERC - Esquerra Republicana de Catalunya PSC PSC Junts per Catalunya Dietes
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Al Congrés Junts aprova la llei d’Atenció a la Clientela del Govern que prohibeix les trucades ‘spam’
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- Famosos La nova casa de Lamine Yamal, antiga llar de Piqué i Shakira, va baixar 3 milions de preu: aquest és el motiu
- 'El segon cafè de La2Cat' L’Editorial de Cristina Villanueva: La Llei ELA, un any aprovada en va
- Comunicació Investigats nou directius de TV3 i Catalunya Ràdio per presumptes sobresous
- Famosos L’església de Girona del predicador Dani Alves confia en la seva influència per «portar l’evangeli a Espanya», tot i que confirma que la seva aparició va ser puntual
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
