Invasió de Rússia
Justícia envia 29 forenses i 10 especialistes en autòpsies a Ucraïna
Els experts ajudaran a valorar els possibles crims de guerra internacionals produïts en territori ucraïnès
El Ministeri de Justícia posarà a disposició de la Fiscalia del Tribunal Penal Internacional (TPI), de la Unió Europea i del Govern d’Ucraïna un grup de 29 experts espanyols en tasques forenses i en investigació criminal i 10 especialistes en autòpsies per valorar els possibles crims de guerra internacionals produïts en territori ucraïnès.
La ministra Pilar Llop ha assegurat que està «orgullosa que el Tribunal Penal Internacional i la Fiscalia d’Ucraïna hagin dipositat la seva confiança en aquests professionals espanyols», segons una nota informativa del ministeri.
Des de Justícia han precisat que es formarà un equip multidisciplinari de forenses i altres professionals per col·laborar amb la Fiscalia del TPI en el treball de camp a Ucraïna. Així mateix, es posaran a disposició els mitjans de l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses (INTCF) per a la recepció i l’anàlisi de les mostres i vestigis recollits, així com altres recursos d’àmbit nacional.
Amb aquestes mesures, el Govern d’Espanya atén les peticions de col·laboració realitzades el març passat per la Fiscalia del TPI per portar a terme investigacions sobre la possible comissió de crims internacionals en territori ucraïnès.
En concret, se sol·licitava l’enviament d’experts nacionals destacats per fer tasques de recollida, anàlisi i tractament de proves, així com entrevistes a víctimes i testimonis, i tasques d’investigació criminal sobre la comissió de delictes sexuals, de violència de gènere i contra menors.
De la mateixa manera, el comissari de Justícia de la Unió Europea es va posar en contacte fa uns dies amb els ministres de Justícia dels estats membres per comunicar-los la intenció de la Comissió Europea de col·laborar amb el TPI i el Govern ucraïnès en la investigació d’aquests possibles crims, i la sol·licitud concreta de les autoritats ucraïneses de personal forense i experts en investigació criminal.
Primera fase
Segons ha informat el ministeri, en una primera fase es posaran a disposició del TCPI un total de 39 experts forenses, organitzats en diferents equips. D’aquests, 29 seran metges forenses i els 10 restants seran oficials d’activitats forenses (autòpsies). Igualment, es disposarà de diferents forenses i facultatius en el si de l’INTCF, que s’encarregaran de la recepció i l’anàlisi de les mostres i els vestigis que els vagin arribant.
Llop ha assegurat que tots són professionals d’una gran qualificació i ha destacat «el seu reconeixement i la valoració del seu prestigi internacional», així com «la ràpida resposta dels professionals de l’INTCF en el recolzament a aquestes investigacions».
D’acord amb la informació facilitada per Justícia, aquests professionals pertanyen als Instituts de Medicina Legal i Ciències Forenses (IMLCF) de Càceres, de Cantàbria, de la Rioja, de Madrid, de València, de les Balears, de Huelva, de Valladolid, de Salamanca, de Badajoz, de Granada, d’Alacant, de Galícia, de Múrcia i de Catalunya. No obstant, es preveu que en els pròxims dies s’incorporin més facultatius dels IMLCF d’altres províncies.
Notícies relacionadesEl ministeri ha explicat, a més, que tant el nombre d’experts com els instituts implicats «es podran ampliar», ja que es tindran en compte les diferents necessitats que es vagin identificant durant els treballs.
La participació de Justícia es concretarà a través d’una autoritat única de coordinació juridicoforense, dirigida per la Secretaria General per a la Innovació i Qualitat del Servei Públic de Justícia i per la Direcció General de Cooperació Jurídica Internacional i Drets Humans, amb la participació del director de l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses.
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
- Pisos turístics Consum sanciona Airbnb amb 64 milions d’euros per anunciar habitatges turístics sense llicència
- Repressió de la dissidència Hong Kong condemna el cèlebre magnat de premsa Jimmy Lai pel seu paper en les protestes contra la Xina
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- A Los Angeles Moren el director Rob Reiner i la seva dona, Michele Singer, apunyalats a casa seva, a Los Angeles
