Coalició amb el PP
Castella i Lleó, el laboratori de proves de Vox
Els ultres hauran de provar la seva capacitat de gestió per primera vegada per arribar amb un bon expedient al pròxim cicle electoral

Laboratori de proves i pista americana. Castella i Lleó serà, a partir d’ara, tot això per a Vox. Una comunitat autònoma, la primera, on el partit d’extrema dreta mirarà de posar en marxa les seves polítiques des d’un govern dirigit pel popular Alfonso Fernández Mañueco. Però també és un circuit ple d’obstacles –els propis de governar un territori i més en coalició– que els ultres hauran d’esquivar per arribar a les següents eleccions (les andaluses, tret que hi hagi alguna sorpresa) amb un full de serveis que els permeti treure pit. I, pel mig, es creua la tasca de testar el PP i de servir d’exemple per a futurs pactes.
Quatre anys després d’entrar a les institucions, la formació de Santiago Abascal tocarà poder. Abans, ja en va tenir oportunitats –els seus vots van ser decisius a Andalusia el 2018 i a Madrid el 2021–, però el partit d’extrema dreta no va reclamar una quota en un govern autonòmic fins el 13 de febrer. «¡Quina cara de vicepresident se li està posant a Juan García-Gallardo!», va etzibar Abascal el dia de les eleccions sobre el candidat de Vox. Un acord d’«11 eixos i 32 accions» ho ha fet possible.
Per primera vegada en la democràcia, un partit d’ultradreta formarà part d’un govern, autonòmic o nacional. García Gallardo ocuparà la vicepresidència, tot i que sense cap cartera específica, i tindran tres conselleries –Ocupació i Indústria; Cultura i Turisme; i Agricultura. Vox farà servir aquestes plataformes per intentar portar a la pràctica les premisses que fa anys que promulguen. Tot i que el pacte acordat amb el PP recull propostes poc precises, els ultres sí que van introduir l’aprovació d’una «llei de lluita contra la violència intrafamiliar» i referències a la derogació de les lleis de memòria històrica. No diu res sobre el desmantellament del sistema autonòmic, tot i que el candidat ho va defensar en el debat d’investidura.
L’expedient net
Notícies relacionadesEl context actual, en plena crisi econòmica desencadenada per la guerra d’Ucraïna, no és el més idoni per a l’estrena de Vox. Encara més quan tindran la cartera d’Ocupació i Indústria. Tindran aquí el primer repte i una important prova de la seva capacitat de gestió. El que fins ara evitaven –tenir responsabilitats per arribar amb l’expedient net–, s’ha convertit en la tasca d’arribar al pròxim cicle electoral amb un currículum que els doni suport. La primera cita serà a Andalusia, a tot tardar al desembre, i el maig del 2023 es renovaran la majoria dels governs autonòmics. I allà on els seus vots siguin necessaris, els ultres reclamaran llocs de poder.
«Tot Espanya mira Castella i Lleó, tots els nostres compatriotes giren els ulls cap a nosaltres per veure què farem en aquest govern de coalició. No podem fallar-los», ha reconegut García-Gallardo en el debat d’investidura, conscient de la importància de la seva feina tant per al futur de Vox, com per forjar altres pactes amb el PP. Aquí, no obstant, tot dependrà de la predisposició dels conservadors. Mañueco ja ha reconegut aquest dilluns que discreparan en «qüestions importants». Em queda clar que la llei contra la violència de gènere serà una d’aquestes diferències.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Dos morts en un incendi agrícola a la Segarra
- Sense telèfon, sense diners, sense llit fix
- Tall de llum Una avaria deixa 1.200 abonats sense electricitat durant tota la nit a Barcelona
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Accident sense ferits Mig arbre de grans dimensions cau sobre la calçada del carrer Entença
- Universitat Catorze universitàries acusen un catedràtic de la UB d’abús sexual
- Sector bancari El Sabadell defensa la venda de TSB: «Avui valem més que ahir»
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava