L’estratègia de la conselleria de Victòria Alsina
El Govern obre noves delegacions a l’exterior «sense tuteles»
La consellera Alsina adverteix que la nova presència es portarà a terme «sense intermediaris»
Condemna «enèrgica» de la guerra a Ucraïna i adverteix que el «drama humanitari» creixerà

La consellera d’Acció Exterior del Govern, Victòria Alsina, ha anunciat l’obertura de sis noves delegacions a l’Exterior. Seran les que s’ubicaran al Japó, Corea del Sud, el Brasil, Andorra i a l’Àfrica, en aquest cas amb dues delegacions: una a Dakar (Senegal) i una altra a Pretòria (Sud-àfrica). Es tracta d’un impuls a la política exterior, que inclourà obertura d’oficines al Quebec, Irlanda i Eslovènia i la presència del que el Govern anomena «enviats especials», que s’ubicaran a Polònia i a Escòcia.
Segons ha explicat Alsina en un acte al palau de Pedralbes en presència de representants polítics i membres del cos consular, aquesta decisió obeeix a la determinació de Catalunya de «tenir veu a l’exterior sense tuteles i sense intermediaris». Les noves delegacions s’han decidit atenent als vincles històrics i culturals amb els països on s’obren, les oportunitats d’estar a nous països, economies i mercats, la presència d’actors multilaterals i de comunitat catalana, les prioritats del Govern i les opinions d’altres actors públics i privats.
«Viatjarem i parlarem del país com mai»
«Tinc una mala notícia per a les persones que han volgut que ens quedem a casa, que actuem com una diputació provincial o ajuntament», ha apuntat en to d’autoafirmació. «Viatjarem i parlarem del nostre país com mai s’ha fet», ha proclamat. «Perquè tots sàpiguen que som socis fiables, excel·lents en molts àmbits, solidaris... perquè per a una nació com Catalunya fer acció exterior és com respirar», ha afegit.
Alsina ha criticat el Tribunal de Comptes pel procés obert contra l’acció exterior per eventuals despeses vinculades al procés. «L’acció exterior ha sigut l’excusa per intentar aconseguir la mort política i civil de persones per pensar el que pensaven», ha assegurat.
Ajuda humanitària a Ucraïna
Notícies relacionades«Estem davant una invasió militar injustificable, un drama humanitari que anirà creixent en les pròximes setmanes» fins als cinc o sis milions, ha afirmat la titular d’Exteriors sobre la invasió russa i ha mostrat el recolzament a Ucraïna des de l’Agència Catalana de Cooperació en termes d’ajuda humanitària. «Donarem diners a l’ACNUR i altres agències que atenen el drama humà», ha apuntat juntament amb «altres mecanismes d’ajuda humanitària» en els pròxims mesos.
Un termòmetre del procés
L’obertura o tancament de delegacions del Govern a l’Exterior ha corregut en paral·lel a les diverses etapes del nacionalisme i el sobiranisme. Durant els mandats del president Jordi Pujol, l’acció exterior es va desplegar sempre sota acord amb el ministeri d’Exteriors, no sense diversos flirtejos. En període d’acords d’Artur Mas amb el PP d’Alicia Sánchez Camacho, es va arribar a un acord per retallar aquesta política exterior i limitar-la a l’àmbit comercial. Després de l’avanç de l’independentisme, es van desplegar noves delegacions, que van quedar avortades per la suspensió de l’autonomia amb l’article 155 de la Constitució l’octubre del 2017, després de la qual cosa es va plantejar una altra ofensiva, rebutjada pel Govern davant els tribunals. Ara el Govern anuncia un nou avanç de delegacions i oficines.
José Manuel Albares Victòria Alsina Govern PSOE Alicia Sánchez-Camacho Govern Pedro Sánchez Jordi Pujol Artur Mas Pere Aragonès Ministeri d'Afers Exteriors
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- Educació Niubó: "Les proves de competències no han anat bé"
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Anàlisi L'atac d'Israel busca debilitar Iran en plena negociació nuclear amb Estats Units
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Transport públic Aprovat de forma inicial l'Estudi Informatiu per allargar el Trambaix a Sant Feliu de Llobregat
- La afició del Espanyol reacciona al fichatge de Joan Garcia pel Barça: "És un traïdor i li farem passar malament a Cornellà"
- UN RELLEU A LA PORTERIA El Barça paga la clàusula de 25 milions i fitxa Joan García, el porter de l’Espanyol