Govern de Castella i Lleó
El PP intentarà guanyar-se els provincialistes i després demanarà a Vox «només dues abstencions»
Mañueco negociarà primer la investidura i els Pressupostos amb Sòria Ja, Per Àvila, els lleonesistes i també Cs
El president interí assumirà els contactes públics, amb la ultradreta inclosa, per intentar protegir Casado

«Si tot surt més o menys bé, Casado se n’aprofitarà. Si surt malament, Mañueco serà el responsable», deia aquest dimecres al passadís del Congrés un diputat del PP sobre l’escenificació pública de l’espinosa negociació que es veurà les pròximes setmanes a Castella i Lleó. El principal objectiu dels populars és conformar un Govern en solitari amb el suport extern de Vox, els partits provincialistes i de Ciutadans.
En un intent de protegir-se, Pablo Casado ha deixat a Alfonso Fernández Mañueco els contactes amb els grups parlamentaris per tancar els vots de la seva investidura i tenir una legislatura mínimament estable, Pressupostos autonòmics inclosos. No obstant, pocs membres del PP consultats dubten en privat que hi haurà fil directe i constant entre el dirigent de Salamanca i Casado i el seu secretari general, Teodoro García Egea. És inevitable. La decisió de què es parla amb Vox i fins on s’està disposat a cedir marcaran el futur del PP.
Per aconseguir superar la investidura, segons fonts coneixedores de l’estratègia dels populars, Mañueco s’asseurà amb els minoritaris [Sòria Ja (3), Unió del Poble Lleonès (3), Per Àvila (1) i Cs (1)] per comprometre’s a traslladar les seves demandes als Pressupostos i les lleis que facin falta. I, en una segona fase, demanarà a Vox «només dues abstencions». El pla és de final incert, perquè, per ara, la ultradreta assegura cada dia que no regalarà els seus suports. Santiago Abascal va afirmar dimecres que, si no entren en el Govern, votaran en contra de «qualsevol investidura». L’opció de la repetició electoral és una cosa que espanta, sobretot, a Andalusia, on el president de la Junta, Juanma Moreno (PP), passarà per les urnes el segon semestre d’aquest any.
Policia bo, policia dolent
Notícies relacionadesL’encaix dels interessos de PP i Vox es preveu complicat. Les posicions estan molt separades, tot i que hi ha alguns elements que deixen una escletxa a una possible entesa. El més important és el diferent rol que han començat a jugar Casado i Mañueco, que s’han repartit els papers de policia dolent i policia bo. Les seves formes per abordar que necessiten a Vox són molt diferents. El líder del PP va sortir dimarts molt dur contra aquesta formació, amb la qual tindria fàcil la investidura: els 13 procuradors ultres més els 31 populars superen els 41 que marquen la majoria absoluta. Casado va posar èmfasi en el populisme, antieuropeisme i el perill per a una Espanya de «tolerància» i «llibertats» que creu que suposa Vox.
No obstant, Mañueco no ha dit res del que els separa. El dirigent va afirmar a la junta directiva autonòmica de dimarts que negociarà amb «tots» i que té «grans principis», però no «línies vermelles». «Això no va de parlar de butaques, sinó de polítiques concretes en favor de la gent de Castella i Lleó», va declarar. I això espera: poder convèncer Vox perquè li doni dues abstencions a canvi de parlar de «polítiques concretes» que no vulnerin els «principis» del PP.
Ja ets usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Previsió meteorològica L’Aemet ja avisa per al cap de setmana: això passarà a Espanya en les pròximes hores
- Oferta ocupació pública 2023 Sanitaris, docents, Mossos: així es distribueixen les 14.000 places que la Generalitat traurà a oposició
- Operació a Sau Els pescadors han capturat una tona de peixos al pantà de Sau
- Art ocult Reapareix un mural dels anys 80 que estava amagat als passadissos del metro de Barcelona
- Retirada amiant Una afectada per l’amiant: «La meva família el porta a les venes i jo encara convisc amb ell»
- Kings League: partits, equips classificats i jugadors, en directe
- Conflicte a l’est Guerra Rússia - Ucraïna avui: última hora de la guerra un any després de la invasió de Putin
- Noguera Trobat mort l’excursionista de 77 anys desaparegut mentre feia via ferrada a Àger
- Política d’emissions zero Acord amb Alemanya perquè aixequi el veto a la prohibició de motors de combustió el 2035
- Sense peatges Multats 61 vehicles pel nou límit de velocitat a l’AP-7