Proposta

Els comuns defensen una xarxa europea de trens nocturns com a alternativa a l’ampliació del Prat

El projecte connectaria Barcelona amb 40 ciutats del continent

Els comuns defensen una xarxa europea de trens nocturns com a alternativa a l’ampliació del Prat

EFE / ENRIC FONTCUBERTA

1
Es llegeix en minuts
Daniel G. Sastre
Daniel G. Sastre

Periodista

Especialista en política catalana i espanyola

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els comuns s’han sumat aquest divendres amb entusiasme a la proposta dels Verds alemanys de crear una xarxa nocturna de trens que connecti tot Europa. La líder d’En Comú Podem, Jéssica Albiach, ha explicat que servirà com a alternativa al «despropòsit» de l’ampliació de l’aeroport del Prat, que s’ha felicitat d’haver evitat.

El partit ha presentat el projecte a l’estació del Nord en un acte en què han participat l’eurodiputat dels comuns Ernest Urtasun i l’eurodiputada alemanya Anna Deparnay-Grunenberg, també del grup dels Verds, a més d’Albiach.

Urtasun ha vinculat la xarxa de trens nocturns a la cimera climàtica que se celebra aquests dies a Glasgow. «Estem en un gran canvi de paradigma de la mobilitat. Les maneres en què ens hem mogut per Europa estan canviant. És moment de recuperar fórmules de mobilitat del passat que es van abandonar. Abans dels anys 90, la mobilitat nocturna amb tren per Europa era molt important. A partir de l’arribada del ‘low cost’ aeri, i de la subvenció massiva en exempció d’impostos, va desaparèixer», ha explicat

Alternativa ecològica

L’eurodiputat ha recordat que un trajecte amb tren entre Londres i París produeix 22 quilos de CO2 per passatger. El mateix viatge amb avió genera 244 quilos per passatger. «El desplegament d’alternatives ferroviàries és un imperatiu», ha dit.

Notícies relacionades

En la mateixa línia, Albiach ha afirmat que «el discurs ecologista va sent hegemònic», i que «per això mateix ara hem de ser ambiciosos i hem de passar de les paraules als fets».

La proposta dels comuns uniria Barcelona i Girona amb 40 ciutats europees. En l’acte també ha participat Georgina Montesinos, de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), que ha lamentat el retrocés en la connexió ferroviària europea. «Des de Barcelona, havíem arribat a tenir connexions amb la Península i també amb París, Zuric, Milà... Ara els serveis diürns són qüestionables i insuficients, i els nocturns han desaparegut per complet. I la gent vol començar a no utilitzar l’avió per motius climàtics», ha advertit.