Rodalies catalans
El Govern retirarà a Renfe la gestió a Lleida el 2024
L’Executiu retira l’operativa de l’R-12 a la ferroviària espanyola i espera implantar el sistema a tot Catalunya

El Govern ha decidit atorgar l’operativa de l’actual R-12 que dona servei a Lleida a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que substituirà, així l’actual empresa operadora, Renfe, el 2024. El pla és convertir aquesta línia en dues de rodalies per a la capital lleidatana, una, l’RL-1, la unirà amb Cervera i, l’altra, l’RL-2, amb Manresa. La mesura s’emmarca en les competències sobre la matèria que ja té la Generalitat, tot i que, òbviament, té un punt perillós en la partida que es juga, a compte dels Pressupostos Generals de l’Estat i el traspàs total del servei a la Generalitat.
En paraules del vicepresident del Govern, i titular de Territori, Jordi Puigneró, és la legislatura dels traspassos i millores, i hem decidit començar per Lleida», amb referència que aquest esquema és el que es desitja per a les rodalies de Barcelona, per a «tot el país», va sentenciar Puigneró. És la resposta de l’Executiu als problemes que ha viscut la xarxa barcelonina de trens, que, amb la vaga de maquinistes de fa 15 dies, va reviure l’horror dels principis de segle.
Traspàs de «fireta»
El vicepresident va insistir en la seva demanda del traspàs total del servei de ferrocarril de rodalies. «No el traspàs de fireta del 2009», ha exclamat.
Puigneró ha avançat que l’entrada de FGC suposarà duplicar la freqüència de pas dels trens de les dues línies. En la de Cervera es passarà de sis a dotze trens i en la de Manresa, de tres a cinc. El cost del servei serà de vuit milions anuals, i cal afegir-hi el cost del material mòbil, els combois, d’última generació, que el Govern comprarà per valor de 44 milions. «Volem assumir la mobilitat dels catalans», ha reblat Puigneró.
Puigneró no ha amagat que la modèstia del cost en el cas lleidatà (suposa el 10% dels rodalies catalans) ha sigut decisiu a l’hora d’avançar els recursos. Un model impossible de trasplantar, per exemple, a Barcelona. En qualsevol cas, ha assegurat Puigneró, el cost final, amb traspàs o no, va a càrrec de l’Estat. Sobre els treballadors, el vicepresident ha asseverat que «ningú ha de patir. Poden continuar treballant a la Renfe, en altres serveis, o integrar-se a la nova xarxa de rodalies».
«És qüestió de temps que assumim tots els serveis de rodalies de Catalunya. Crec que això ho sabem tots», ha reblat, desafiant, el vicepresident.
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Requeriment de la UE Hisenda té pendent que milers d’autònoms puguin facturar sense IVA
- Cura de la gent gran Catalunya necessitarà 80.000 places i 26.000 professionals més per atendre en 10 anys el repte de la dependència
- Temperatures estiuenques Espanya continua registrant nits tropicals en plena tardor: Barcelona, Màlaga i València no baixen dels 20 graus ni a finals d’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA Sanció d’un partit per a Hansi Flick, que no podrà asseure’s a la banqueta del Bernabéu contra el Reial Madrid
- BARÒMETRE SANITARI Més del 60% dels espanyols amb assegurança privada trien la sanitat pública quan es tracta d’una malaltia greu
- Infraestructures El Govern reactiva el projecte d'allargar la C-32 fins a Lloret de Mar