Rodalies catalans
El Govern retirarà a Renfe la gestió a Lleida el 2024
L’Executiu retira l’operativa de l’R-12 a la ferroviària espanyola i espera implantar el sistema a tot Catalunya

El Govern ha decidit atorgar l’operativa de l’actual R-12 que dona servei a Lleida a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que substituirà, així l’actual empresa operadora, Renfe, el 2024. El pla és convertir aquesta línia en dues de rodalies per a la capital lleidatana, una, l’RL-1, la unirà amb Cervera i, l’altra, l’RL-2, amb Manresa. La mesura s’emmarca en les competències sobre la matèria que ja té la Generalitat, tot i que, òbviament, té un punt perillós en la partida que es juga, a compte dels Pressupostos Generals de l’Estat i el traspàs total del servei a la Generalitat.
En paraules del vicepresident del Govern, i titular de Territori, Jordi Puigneró, és la legislatura dels traspassos i millores, i hem decidit començar per Lleida», amb referència que aquest esquema és el que es desitja per a les rodalies de Barcelona, per a «tot el país», va sentenciar Puigneró. És la resposta de l’Executiu als problemes que ha viscut la xarxa barcelonina de trens, que, amb la vaga de maquinistes de fa 15 dies, va reviure l’horror dels principis de segle.
Traspàs de «fireta»
El vicepresident va insistir en la seva demanda del traspàs total del servei de ferrocarril de rodalies. «No el traspàs de fireta del 2009», ha exclamat.
Puigneró ha avançat que l’entrada de FGC suposarà duplicar la freqüència de pas dels trens de les dues línies. En la de Cervera es passarà de sis a dotze trens i en la de Manresa, de tres a cinc. El cost del servei serà de vuit milions anuals, i cal afegir-hi el cost del material mòbil, els combois, d’última generació, que el Govern comprarà per valor de 44 milions. «Volem assumir la mobilitat dels catalans», ha reblat Puigneró.
Puigneró no ha amagat que la modèstia del cost en el cas lleidatà (suposa el 10% dels rodalies catalans) ha sigut decisiu a l’hora d’avançar els recursos. Un model impossible de trasplantar, per exemple, a Barcelona. En qualsevol cas, ha assegurat Puigneró, el cost final, amb traspàs o no, va a càrrec de l’Estat. Sobre els treballadors, el vicepresident ha asseverat que «ningú ha de patir. Poden continuar treballant a la Renfe, en altres serveis, o integrar-se a la nova xarxa de rodalies».
«És qüestió de temps que assumim tots els serveis de rodalies de Catalunya. Crec que això ho sabem tots», ha reblat, desafiant, el vicepresident.
- La caixa de ressonància ¿Què va voler dir Sabina amb la seva frase de comiat?
- FUTBOL Alfonso, exjugador del Barça: «Obligaria Guardiola i les noies de la selecció femenina a besar la bandera espanyola»
- Tu i jo som tres La crítica de Monegal: «¡I ara diran que TV3 blanqueja els Pujol!»
- Moneda Sorpresa amb els bitllets de 500 euros: això els ha passat
- Per la nova llei Multa de 500 euros per deixar el gos uns minuts lligat a la porta de la farmàcia
- Del 22 al 30 de setembre La NASA rep tres alumnes de Sant Cugat en el marc d’un programa de ciència i tecnologia
- Última hora Incendi a dues discoteques de Múrcia, en directe: últimes notícies sobre l’incident a la sala d’oci
- OFERTES ¿Quan és el Black Friday 2022?
- Declaració de l’alcaldia La ciutat de Tarragona està en risc de fallida
- Amnistia i referèndum L’elefant fora de l’habitació